dinsdag 30 juni 2015

Ik las: 'Vorstin van de kou'- deel twee in de serie 'De onzichtbare maalstroom' van Jasper Polane

Vorstin van de Kou
De onzichtbare maalstroom deel 2

Nieuwe werelden, bekende steden.


Een wereld waar de zon nooit doorbreekt. Duister, zowel letterlijk als figuurlijk. In een stad vol geheimen en intriges zoeken Edison Walraven en Rune Mathijsen naar de dubbelganger van Werner Boren. Ze krijgen te maken met de geheime cultus van een naargeestige godin…

Een koude, dode woestijnwereld. Lang geleden heeft de Vorstin deze wereld vernietigd. Nu zit ze gevangen op een splinterige houten troon op de top van een zwarte piramide. Wanneer een veertienjarig meisje de macht krijgt over deze wereld is haar vrijlating nabij…
Met hulp van ex-inquisiteur Heike Krim binden Rune en Edison de strijd aan met de demonische Vorstin van de Kou.

Vorstin van de Kou verhaalt over maatschappelijke druk, onmogelijke beloften, corrumperend kwaad en onbeantwoorde liefdes.


Lees hier
mijn recensie van deel 1: 'Lege steden'.

Als extra de indrukwekkende
boektrailer van Vorstin van de Kou.



Dit tweede deel van 'De onzichtbare maalstroom' begint op zo'n manier dat het boek meteen mijn aandacht had;
'Konraad Stralbock merkte dat sterven geen pijn deed. De doodsoorzaak wel, natuurlijk: het moment waarop het monster met zijn klauw zijn zij insneed en een aantal belangrijke organen uit zijn lijf rukte. Ja, dat deed pijn. Maar het doodgaan zelf, het uitblazen van de laatste adem, het wegglippen van zijn bewustzijn: pijnloos.'
Ik wist meteen weer dat het geen flauwekul-serie was.'

Het is zelfs indrukwekkender dan het vorige deel. Mede door enkele personages die meer uitgediept worden en nog meer gaan leven. Laat je verrassen door Odette! Een aantal personages uit het eerste deel zag ik (bijna) niet meer terug en ik vraag me af of ik ze in het derde deel wel weer terug zal zien. Ik ben bijvoorbeeld heel benieuwd naar Lise, het zusje van Heike.


Ook zijn er nieuwe personages, zoals Rune Mathijsen; een aanwinst voor het verhaal! Rune is een sjamaan die bij mij vaak een lach of toch een glimlach op mijn gezicht wist te toveren, ook wanneer het serieus is: 'nooit meer flirten, nooit meer haar grappen ten koste van hem. En nooit meer -ja, hij gaf het toe- naar haar lekkere kont kijken.

Heb je het eerste deel niet gelezen, kun je toch goed het verhaal volgen door de terugblikken in dit tweede deel. Maar lees toch liever eerst 'Lege steden', anders laat je zeker wat liggen.

Het zijn 51 hoofdstukken met verhaallijnen die zich afwisselend afspelen tussen de verschillende parallelle werelden. Dit vormt voor de lezer geen enkel probleem; zoals ook in het eerste deel het geval was werd het meteen duidelijk dat je meekeek in een andere wereld door het gewijzigde lettertype. Dit tweede deel is prima geredigeerd waardoor het prettig lezen is.

De epiloog met de titel 'Vorstin van de kou' heeft een open einde. Het is duidelijk dat het verhaal met het einde van dit deel niet afgelopen is. Dit deel met meer nog spanning, een goede spanningsopbouw, zeker meer horror en zo mogelijk nog meer fantasie dan in het eerste deel. Wat brengt ons het derde deel?



Over de auteur:

Jasper Polane (1973) is schrijver, regisseur en oprichter van Quasis Uitgevers. Als scenarist schreef hij tekenfilmseries voor televisie. Er zijn een aantal kinderboeken van zijn hand verschenen bij Just Publishing. Lege steden is zijn eerste boek voor volwassenen. Hij woont met zijn gezin in Leiderdorp. Zijn website: www.jasperpolane.nl



Bestel dit boek via uw lokale boekhandel of via:
Quasis Uitgevers
bol.com
Bruna.nl
Ako.nl



Boekgegevens:
Titel: Vorstin van de kou

Auteur: Jasper Polane
Genre: fantasy
Uitgave: paperback, 312 pagina's
Uitgever: Quasis, juni 2015
ISBN: 978 94 92099 03 7
ISBN: 978 94 92099 02 0 (e-book)

2 opmerkingen:

  1. Mooi verslag, Mieke. Voor de liefhebbers nieuwsgierigmakend! Ik zal deze boeken niet lezen, ben absoluut geen fan van fantasy, nooit geweest ook.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.