zondag 29 november 2015

Ook ik las: 'De man en het hout' van Lars Mytting



De man en het hout

Waar gaat dit boek over?

De man en het hout is een onontbeerlijke en praktische handleiding voor alles wat te maken heeft met het kappen, hakken, stapelen en het in de fik steken van alle soorten hout. Wanneer moet je de boom omhakken om het beste brandhout te krijgen? Hoe houd je een kampvuur eindeloos aan de gang? Wat valt er uit de houtstapel af te leiden over het karakter van de stapelaar? Op deze en nog veel meer vragen geeft dit boek een antwoord.

Wat is mijn mening?

Op de achterflap staat: het ideale boek voor iedereen (m/v) die een echte man wil zijn.
Omdat ik geen man wil zijn (in welke vorm dan ook; echt of onecht), heb ik het aan mijn echtgenoot over gelaten om het boek te beoordelen op de adviezen die gegeven worden.
Hij heeft een aantal dingen geprobeerd uit het boek en was vooral verrast over de deskundigheid waarmee alles beschreven wordt. Bijvoorbeeld de verschillende houtsoorten en hoe belangrijk het is om de verschillende soorten te herkennen om er mee te kunnen werken.

Ook ik heb het boek gelezen om te kunnen kijken of ik het een goed geschreven boek vond. En dat is zeker het geval. Een duidelijke inhoudsopgave met onderwerpen waarvan ik me afvroeg hoe je daar een verhaal over zou kunnen vertellen. Maar daar heeft Lars Mytting geen enkel probleem mee.
Er is volop humor te vinden in dit boek:
'Hoe droogt het hout? Een belangrijke factor bij het drogen van hout is de lengte: kort hout droogt sneller dan lang hout.'
Het boek begint en eindigt met een ode aan het hout. Een ontroerend einde met de titel: Burning love, waarin hij beschrijft hoe zijn buurvrouw, inmiddels weduwe, het hout stookt dat haar man nog gekapt heeft.

Een mooi boek voor zowel man als vrouw. Voor de man mooi voor alle informatie, voor de vrouw mooi omdat je weet wat je man leest en er iets van opsteekt!

Over de auteur:
(Foto: Ottar Strand)

Lars Mytting (1968) is een van de bestverkopende Scandinavische auteurs. Zijn 'filosofische mannenboek' over houthakken, De man en het hout, verscheen in 2011 en stond een jaar lang op de Noorse bestsellerlijst; inmiddels zijn er meer dan 230.000 exemplaren van verkocht. Het boek is een van de meeste succesvolle Scandinavische boeken ooit. Met zijn roman 'Vlamberken” won hij de Noorse Boekhandelsprijs in 2014.

Boekgegevens:
Titel: De man en het hout
Auteur: Lars Mytting
Genre: non-fictie
Uitgave: paperback, 240 pagina's
Uitgever: Atlas Contact, september 2015
ISBN: 978 90 25446 12 3
ISBN: 978 90 25446 13 0
NUR: 400/460
Oorspronkelijke titel: Hel ved
Vertaling: Angelique de Kroon

Koop dit boek via uw lokale boekhandel of via:
bol.com

Met dank aan Atlas Contact voor het recensie-exemplaar

2 opmerkingen:

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.