woensdag 23 oktober 2013

Recensie De Stille Zee van Clive Cussler ****

De Stille Zee
Auteur: Clive Cussler
Genre: thriller
Uitgave: paperback 352 pagina's
Uitgever: The House of Books, oktober 2012
ISBN10 9044336886
ISBN13 978 9044336887

Over de auteur:Cussler groeide op in Alhambra, Californië. Voordat hij dienst deed in de Koreaanse Oorlog als vliegtuigtechnicus, zat hij nog twee jaar op school op het Pasadena City College. Na zijn ontslag werd hij tekstschrijver en later reclamemaker voor radio en tv. Daarmee behaalde hij verschillende onderscheidingen.
In 1965 begon hij te schrijven aan zijn eerste boek, dat uiteindelijk in 1973 uitkwam. Hier kwam Dirk Pitt ook in voor, die in veel meer boeken van hem zou verschijnen. Later nam Kurt Austin als nieuwe hoofdpersoon de fakkel over van Dirk, in de serie van de NUMA-files. In alle boeken speelt de fictieve organisatie NUMA, die aan oceanografisch onderzoek doet, een belangrijke rol.Clive Cussler is ook een verzamelaar van oude auto's. Deze zijn te bezichtigen in het Cussler Museum in Arvada. Veel van deze oude auto's komen ook terug in avonturen van Dirk Pitt, net zoals Clive Cussler die zelf ook altijd ergens in zijn eigen boeken terugkomt.

Samenvatting:7 december 1941: vier broers doen op een klein eiland net buiten de kust voor Washington een buitengewone ontdekking. Alleen het nieuws over Pearl Harbor overschaduwt hun vondst. Heden: Cabrillo, op jacht naar een neergestorte satelliet in de Aregntijnse jungle, doet ook een schokkende ontdekking. Zijn poging het mysterie van zijn vondst te ontrafelen leidt hem naar dat kleine eiland bij Washington en nog veel verder terug, naar een eeuwenoude Chinese expeditie. Een vloek lijkt de tand des tijds te hebben doorstaan. Als Cabrillos team slaagt in hun missie, zal de beloning ongekend zijn. Maar als hun expeditie mislukt, wacht hen slechts de dood.

Wat ik er van vond:
Mijn verwachtingen waren hoog, omdat ik zozeer genoten heb van een eerder boek van hem:
'De Jacht'. (
nog geen recensie van geplaatst)
In De Stille Zee vond ik hem hier en daar langdradig. Clive Cussler legt altijd wel graag uit, maar het ging hier zo ver dat ik mijn focus niet meer had. Op andere plaatsen daarentegen werden nu woorden gebruik uit de scheepvaart, waardoor je Google in de buurt moest hebben, wilde je precies weten wat bedoeld werd.
In grote lijnen was het wel duidelijk, maar een gevolg was dat het niet meer soepel doorlezen was.
De personages zijn helder en passen goed in hun rol in het verhaal.
Het is geweldig hoe Clive Cussler alle lijnen laat samenkomen. Steeds een mooie ontdekkingsreis
in het verleden, gekoppeld aan het heden...Prachtig !
Ik blijf een Clive Cussler fan.
Cliver Cussler-boeken zijn niet vergelijkbaar met wat voor thriller dan ook van een andere hand dan Cussler, door de stijl die gebruikt wordt. Verleden....heden....verleden...heden...en alles klopt. Bijzonder informatief geschreven.
Je leert heel veel van deze boeken.
Heerlijk voor een nieuwsgierig aagje als ikzelf ben.


Ik waardeer dit boek met 3/5 sterren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.