maandag 28 september 2020

Vandaag in de schijnwerpers: 'Ik Vincent van Gogh' geschreven door Willem Tjerkstra

 


Ik Vincent van Gogh


‘Ik Vincent van Gogh’ had de titel kunnen zijn van de autobiografie van de wereldberoemde schilder. Een diepgaande beschrijving van zijn eigen leven zou stellig meerwaarde hebben gehad en het meer dan waard zijn geweest om gelezen te worden.

Nu Vincent van Gogh geen autobiografie heeft geschreven, was het de moeite waard om de meerwaarde te bewerkstelligen in de gefingeerde autobiografie ‘Ik Vincent van Gogh’.

Op drie terreinen, die het leven van Vincent van Gogh diepgaand hebben beïnvloed, is de auteur ervaringsdeskundige:

– Als amateur werkt hij geregeld met penseel, verf en verfpoeder op doek en plank, waardoor zich een zekere identificatie met de grote schilder heeft ontwikkeld.

– De auteur heeft een periode meegemaakt waarin de geest onder zijn niveau functioneerde, een ervaring die hem het vermogen gaf om zich te verdiepen in de geest van Vincent van Gogh.

– Het derde terrein waarop de auteur ervaring heeft opgedaan, is het levensmysterie in relatie met de godsvraag, een mysterie dat ook in het leven van Vincent van Gogh van grote invloed is geweest.

Op grond van deze drie overeenkomsten tussen Vincent van Gogh en de auteur is de gefingeerde autobiografie het meer dan waard om gelezen te worden.
(bron info: achterflap)

“In 2020 is het 130 jaar geleden dat Vincent van Gogh in Auvers-sur-Oise een eind aan zijn korte leven maakte. Hoewel zijn leven in 1853 in de pastorie van Groot-Zundert begon, beschouwde hij zijn komst in Arles als een nieuw begin.”
(bron info: gedeelte inleiding ‘Ik Vincent van Gogh’)

De auteur:
Willem Tjerkstra werd op 15 augustus 1943 geboren in It Heidenskip (Friesland).
Hij volgde een opleiding tot leraar. Tot 1989 was hij actief als directeur / docent; het langst zat hij op basisschool De Ark in Sneek. In 1989 trad hij in dienst van het Community Centre for Education Guidance Friesland in Leeuwarden, waar hij zich toelegde op het schrijven van Fries lesmateriaal en tevens eindredacteur was van Byntwurk en stukken leverde aan de studentenbladen Sjedêrrr !!! en De Holder.
Neem vooral ook een kijkje op zijn website

Ik Vincent van Gogh koopt u bij uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens
Titel: Ik Vincent van Gogh
Auteur: Willem Tjerkstra
Genre: geschiedenis algemeen
Uitgave: paperback met illustraties, 356 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij Aspekt, augustus 2020
ISBN: 9789463389112
NUR: 680


Met dank aan Uitgeverij Aspekt voor het toezenden van een exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.