maandag 9 januari 2023

Ik las 'De lange weg naar Cullaville' geschreven door Boris Kester

 Verhalen van mijn reizen naar
alle landen van de wereld


De lange weg naar Cullaville

Boris Kester was nog geen tien jaar oud toen hij bij ging houden in hoeveel landen hij was geweest. Zijn ouders namen hem al sinds hij vijf maanden was mee op hun reizen. De reislust werd hem met de paplepel ingegeven en heeft hem nooit meer verlaten. In het voorwoord lees je hoe hij in 2008 besloot naar álle landen van de wereld te reizen; hij gaf zichzelf er tien jaar voor om dat doel te bereiken.

Voor in het boek staat op een wereldkaart op diverse locaties een nummer; op de tegenoverliggende pagina staat datzelfde nummer voor een van de zestien hoofdstukken waarin je kunt lezen welk land daar besproken wordt. In juni 2017 heeft hij 193 landen bezocht. Net onder Cullaville steekt hij voor de laatste keer de grens van een hem onbekend land over. Hij heeft dan alle landen van de wereld bezocht.

Onderweg naar alle landen van de wereld, beleeft Boris Kester het ene na het andere avontuur. Tijdens zijn reizen werd hij vaak gewaarschuwd voor de mensen in het volgende dorp, regio, stad of land. Maar wanneer hij dan de genoemde locatie bereikte werd hij vriendelijk ontvangen, maar bij vertrek werd hij weer gewaarschuwd voor de volgende te bezoeken oorden. 
NB Dit is ook het vaak geval hier in Nederland waar in het ene dorp een nieuwe bewoner waarschuwt voor de mensen in het naburige dorp. Leuk om te lezen dit het overal voor komt.

Aan de hand van zestien verhalen neemt de auteur in ‘De lange weg naar Cullaville’ je mee naar onder andere Gabon/Equatoriaal-Guinea. In dit verslag van zijn reis in 2013, getiteld ‘Spaanse engelen’ lees je hoe ontzettend moeilijk het kan zijn om een visum te krijgen. Regelmatig verschillen de condities per ambassade en ook willekeur is een woord wat hier de kop opsteekt. Het ligt er soms aan wie je tegenover je hebt zitten of je wel of geen visum krijgt. Ook in het hoofdstuk ‘Beer op de weg’ Tadzjikistan/Kirgizië 2010 lees je over dit onderwerp.

“Snel nadat ik begon met het aanvragen van de visa voor mijn reis door Centraal-Azië, bleek dat ik voor elk land aan moest geven op welke dag ik het zou binnenkomen en wanneer ik het weer zou verlaten. Ik hou er niet van om me op voorhand vast te legen. Dat is voor mij in strijd met wat reizen zo mooi maakt: de ultieme vrijheid van het avontuur waar simpelweg geen datum op te prikken is.”

Boris Kester laat je met de verhalen in ‘De lange weg naar Cullaville’ zien hoe het is om in ongewone landen te reizen. Deze verhalen zijn stuk voor stuk meeslepend en door zijn prettige schrijfstijl zijn ze onderhoudend en soms ontroerend.
Een andere keer roept hetgeen je leest een geval van boosheid bij je op, zoals door de inhoud van het naschrift in ‘Operatie Pepernoot’ waarin je leest over een hotel waar de auteur verbleef.

“Het hotel wordt herbouwd en de zoon van de eigenaar neemt de leiding. Enkele jaren later valt al-Shabaab het nogmaals aan, wederom woedt er een veldslag en er vallen deze keer nog veel meer doden. Ditmaal krijgt de zoon een kogel door zijn hoofd. De cyclus van geweld is nog steeds niet teneinde, de Somalische tragedie duurt voort en niemand weet hoe, of wanneer, die ooit zal eindigen.”

Ook de beschrijving van de natuur om hem heen tijdens zijn reizen is heel beeldend, zodat het lijkt alsof de auteur je mee laat kijken door zijn ogen.
In 2017 ging het mis terwijl hij op reis is in Zuid-Afrika/Botswana. Hierdoor ging Boris ook weer beseffen hoe kort het leven kan zijn en wie en wat belangrijk is voor hem.

Ik heb werkelijk genoten van deze inspirerende verhalenbundel. 
Deze ligt hier op ooghoogte en wanneer ik hem zie liggen, krijg ik de neiging om opnieuw een hoofdstuk te lezen. 
Maar ook ben ik me steeds meer bewust van het feit dat het hier in Nederland best meevalt...



De auteur:

Boris Kester, geboren en getogen in Den Haag, is senior purser, programmeur, politicoloog, fervent sporter en avonturier. Hij woont momenteel in Leiden. Hij deelt zijn reisfoto’s en verhalen op zijn website.

Wereldwijd is hij een van de circa 200 mensen die alle landen op aarde hebben bezocht. Volgens de gezaghebbende reissite nomadmania.com is Boris een van de hoogst genoteerde Nederlandse reizigers. 

Een van zijn favoriete citaten:

“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.” 
 –  Mark Twain

De lange weg naar Cullaville koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale webwinkel of bij:

Boekgegevens:

Titel: De lange weg naar Cullaville
Auteur: Boris Kester
Genre: verhalenbundel, reisverhalen
Uitgave: paperback met flappen, 288 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij Elmar, oktober 2021
ISBN: 9789038928265
ISBN: 9789038928722 (eBook)
NUR: 508

Met dank aan Uitgeverij Elmar voor het toezenden van een recensie-exemplaar
(bron info: Uitgeverij Elmar)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.