donderdag 19 januari 2023

Ik las: 'De straatwaarde van de ziel', geschreven door Roel Bentz van den Berg

 


De straatwaarde van de ziel

In ‘De straatwaarde van de ziel’ schrijft Roel Bentz van den Berg over talloze onderwerpen die hem bezighouden. 

“Everybody has a song
Which is no song at all
It is a process of singing
And when you sing
You are where you are”
John Cage

In ‘De straatwaarde van de ziel’ vraagt Roel Bentz van den Berg zich af waar de ‘soul’ zit en wat de waarde van de ziel bepaalt.
Hij neemt de lezer in zijn overpeinzingen ook mee terug naar een tijd waarin hij ongeveer acht jaar oud was en de combinatie van woorden, ritme en gevoelens hem duidelijk maakten dat er meer was dan ‘gewoon’ een lied.

“Ik kende nog niet goed Engels, had meestal niet meer dan een vaag idee van de letterlijke betekenis van woorden – die voor mij vooral uit klank bestonden. Maar de op die klank en door het ritme gedragen muziek die ze samen maakten – waarin, vermoedde ik, net als bij de plaatjes die ik draaide, de ware betekenis school – verstond ik des te beter.”

De melancholie is nooit ver weg in de vijfendertig stukken die je leest. Soms zijn het kortere maar indrukwekkende overpeinzingen en een andere keer essays om ‘U’ tegen te zeggen. Steeds weer kom je de woorden ‘ziel’ en ‘soul’ tegen. Maar blues, jazz en rock ontbreken ook niet.

Stukken tekst van songwriters en auteurs sieren vaak het begin van een essay; steeds weer toepasselijk op deze plaats in het boek.
Zoals een gedeelte van de tekst uit de song ‘City of Dreams’ door Bill Fay, waaronder een beschrijving staat van een vrouw die een bericht van iemand ontvangt, maar dit samen met andere post die ze tegelijkertijd ontvangt als ‘niet goed genoeg’ bestempelt. 
Je kunt doen net zoals spreeuwen dat doen; iets wat je wilt hebben tussen alle anderen dingen wegpikken. Pik overal een graantje van mee en maak daar jouw ervaring van. 
Dit is een van mijn favoriete stukken in het boek.

Spreeuwen

I’m a street sweeper
In your city of dreams
Sweeping off the paper cups
Between the limousines
Street sweeper, in your city of dreams”

De auteur schrijft over het ritme van de woorden van zijn vader die hij buiten hoort praten en die hem in slaap wiegen. Het is een gevoel dat hij nooit vergeten is en dat een gevoel bij hem heeft opgeroepen net zoals muziek en dans dat deden en nog steeds doen.

Je leest behalve over Bob Dylan en Neil Young ook over Elton John en Bruce Springsteen wanneer Roel Bentz van den Berg het heeft over wat woorden, ritme en zang met een mens kunnen doen.

Wat is herinnering, wat is verbeelding? Het maakt eigenlijk niets uit want samen met deze ervaringen gecombineerd met literatuur, muziek en dans maakt dat tot onze eigen ‘soul’.

Zo las ik stukken in ‘De straatwaarde van de ziel’ waarbij ik dacht “ja, zo ervaar ik dat ook”. 
Roel Bentz van den Berg beschrijft iets op een manier waarbij ik hetzelfde gevoel kreeg, maar ik dat gevoel nooit onder woorden had kunnen brengen. Het is alsof een tovenaar iets laat verschijnen.

Ik ga ‘De straatwaarde van de ziel’ zeker nog een keer lezen.



De auteur:

Roel Bentz van den Berg maakte programma’s voor de VPRO, was medewerker van NRC Handelsblad en is redacteur van De Gids. Van hem verschenen de bundels De luchtgitaar, De overdaad, Zapdansen en Engelen in regenjas, en de romans Dagen van vertrek en Het naderen van een brug. Voor Zapdansen ontving hij in 2007 de Jan Hanlo Essayprijs Groot. Zijn werk is in het Duits vertaald. 

De straatwaarde van de ziel koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: De straatwaarde van de ziel
Auteur: Roel Bentz van den Berg
Genre: literaire essays
Uitgave: paperback, 288 pagina’s
Uitgever: Atlas Contact, 24 maart 2022
ISBN: 9789025459857
ISBN: 9789025459864 (eBook)
NUR: 323


Met dank aan Uitgeverij Atlas Contact voor het toezenden van een recensie-exemplaar
(bron info: Uitgeverij Atlas Contact)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.