zondag 25 mei 2014

'Gods geschenk' van Govert Derix



Gods geschenk

Auteur: Govert Derix
Genre: roman, met economische inslag (spannend)
Uitgave: paperback, 280 pagina's
Uitgever: Uitgeverij TIC, 2014
ISBN13: 978 94 91561 24 5


Samenvatting: (zoals achterop de kaft)

Wanneer topeconome Claudia Nathan de Nobelprijs voor de Economie wint, beloont ze zichzelf met een pelgrimage naar Santiago de Compostela. Lopend komt ze tot het inzicht dat ze een daad moet stellen en geeft de diamant die ze van haar vader, de beroemde dirigent George Nathan, heeft geërfd, aan een bedelares. Het wordt wereldnieuws en misschien zelfs het begin van een nieuwe economische orde. Maar de machtigen der aarde hebben een en ander voorzien en een sluipmoordenaar ingehuurd.

Wat ik er van vond:

Wat me opviel is dat de sterrenhemel een belangrijk onderdeel in het verhaal is, zoals dat ook in Sterrenmoord het geval is, maar in andere mate.
Ook mooi om te lezen dat de auteur een werk van Beethoven in het verhaal verweven heeft. Govert is een liefhebber van het werk van deze componist.
Er is veel in dit verhaal waar ik over na blijf denken, maar één vraag springt er uit:
'Hoe weet je dat je gevonden hebt waarvan je niet wist dat je het zocht?'

Een verhaal, dat op het goede moment in deze tijd van beursdaling en minder koopkracht geschreven is, lijkt me. Er moet iets veranderen in deze wereld, vanzelf zal het niet gaan.
In het verhaal komt duidelijk naar voren dat niet het geld centraal in je leven moet staan, maar je eigen weg bewandelen moet je centraal stellen. Wanneer je je eigen weg bewandelt en niet het geld centraal stelt, zul je zien dat het geld niet belangrijk meer is. Dit alles werkt alleen natuurlijk, als genoeg mensen dezelfde insteek hebben en ook overeenkomstig handelen.

Het verhaal is onderverdeeld in 'Godsgesprek' en vier andere delen, gevolgd door een overzicht van de personages. Deze personages zijn goed uitgewerkt en kunnen in de hoofdstukken gemakkelijk gevolgd worden. De personages hebben steeds een eigen hoofdstuk in hun eigen tijdlijn. Deze tijdlijnen komen uiteindelijk samen. Je zult lezen dat een moord wordt beraamd door politici.
De hoofdstukken hebben een nummer en de naam van een muntsoort, behalve in het laatste deel, waar de hoofdstukken benamingen van muziekinstrumenten (inclusief de stem) hebben. Hier komt weer naar voren dat er overeenkomsten zijn tussen geld en muziek. Als je er over nadenkt dat beiden er zijn dankzij afspraken die gemaakt zijn en waar mensen in zijn gaan geloven. (noten en waarde)

Ik vertel niets meer over de inhoud, maar als lezer steek je een hoop op over onderwerpen waar je wellicht anders niet mee in aanraking gekomen zou zijn. Ik heb dit boek graag gelezen en zou graag zien dat veel mensen dit boek gaan lezen, waaronder politici die samen met ons het verschil kunnen maken. Het is een boek met een boodschap, verpakt in een spannend verhaal.

Ik waardeer dit verhaal met 5/5 sterren.


Over de auteur:

Govert Derix: Schrijver, filosoof, adviseur, tekstschrijver, spreker, dagvoorzitter, columnist, docent.
Voor en achter de schermen betrokken bij vele ambitieuze projecten voor overheden, instellingen en bedrijfsleven.
Publiceerde meer dan twintig boeken over nieuwe manieren van werken, architectuur, gebiedsontwikkeling, zorg, cultuurfilosofie en andere onderwerpen.
De wereldomwandelaar, zijn eerste roman, is een nieuwe Jules Verne genoemd.
Columnist
Dagblad de Limburger en Limburgs Dagblad.
Huisfilosoof en essayist van het opinieblad
Zuid.
Nominatie Socrates Wisselbeker voor
Ayahuasca.
Schreef samen met gouverneur Léon Frissen
Eurosofie en In den beginne - over de toekomst van beschaving.
Oprichter en lange tijd directeur van communicatiebureau Derix*Hamerslag.
Lid van de Verein Beethoven-Haus in Bonn.
Thuis in Nederland, Brussel en Brazilië.

Zijn website: www.govertderix.com
Volg Govert ook op twitter en op facebook.

Govert Derix schreef eerder de roman Sterrenmoord. Zie mijn recensie hier.
De pers
over Sterrenmoord:
Het boek ‘leest als een trein’, zoals het cliché wil. De Contrabas
Verbijsterend verhaal. De Leestafel
Gewaagde thriller op wereldniveau. Chapeau

Een echte aanrader. DWDD

Dit boek telt mee (28/30) voor de uitdaging: Ik lees Nederlands 2014

2 opmerkingen:

  1. Het lijkt me een mooi filosofisch geschreven verhaal. Ik ken deze auteur nog niet en heb hem op mijn lijstje gezet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb je goed verwoord, Riet. Eerder las ik al 'Sterrenmoord' van hem. Ook een aanrader!

      Verwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.