vrijdag 12 februari 2021

Ik las en genoot van: 'Philo en Sophia', geschreven door Sabine Wassenberg. Met illustraties van Karin van der Riet.

 Verhalen voor kleine filosofen


Philo & Sophia

Philo houdt van dromen. Soms brengt zijn fantasie hem de meest prachtige gedachtes. Sophia staat met haar beide benen op de grond en kan goed lachen.

Philo en Sophia houden allebei van nadenken over bijzondere vragen. Vragen waarop het antwoord niet altijd gemakkelijk te geven is. Denk je met hen mee?

In dit boek staan 22 verhaaltjes over Philo en Sophia. Verhaaltjes die uit het leven zijn gegrepen en waarover je kunt filosoferen met kinderen vanaf 6 jaar.


Mijn mening:

Philo & Sophia is een rijk boek: rijk door woorden en rijk door illustraties.

Voor in het boek lees je over het moment dat Philo en Sophia elkaar voor het eerst ontmoeten. 
Philo legt aan Sophia uit waar zijn naam vandaan komt: Philo komt van Philo, een filosoof uit lang vervlogen tijden.
Daarop vertelt Sophia dat een Griekse godin, de godin de wijsheid, volgens haar moeder Sophia heette.
Ze zijn het samen eens dat hun namen samen ‘liefde voor wijsheid’ betekent.

Bij kleine kinderen merk je vaak dat ze soms verder nadenken over onderwerpen, verder dan de oudere kinderen die al meer dingen vanzelfsprekend vinden. 
Dit verhaal met de titel ‘Goeiemorgen’ was voor mij een reis terug in de tijd omdat onze zoon, vroeger toen hij nog maar een ukkie was, dit zelfde onderwerp ook met mij besprak:

‘Goeiemorgen’, zegt Sophia
‘Ik droomde net ook al dat je goeiemorgen zei!’ roept Philo. ‘En toen gingen we naar beneden om eitjes te koken. En jij had een kamerjas aan. En papa was beneden!’
Sophia kijkt hem geschrokken aan. ‘Dat was toch niet echt gebeurd?’ vraagt Philo.
‘Nee!’ lacht Sophia. ‘Ik ben nog niet opgestaan. Ik heb niet eens een kamerjas bij me.’
‘Oh gelukkig, ‘zucht Philo. ‘Dan klopt alles nog.’ Hij fronst en kijkt naar zijn dekbed. ‘Tenzij...’
Sophie kijkt hem vragend aan.
‘Tenzij dit ook een droom is. Dat kan natuurlijk ook. Ik droomde het net ook, dus wie zegt dat het nu wél echt is?’
 
Het boek met 22 korte verhaaltjes is geschikt om bijvoorbeeld iedere dag één verhaal uit voor te lezen. Er is in dat ene verhaaltje zeker genoeg stof om samen over te praten en om over na te denken.
Op deze manier zullen de kinderen nieuwsgierig blijven naar het volgende verhaaltje. Doseren is hier de kunst, vooral omdat je zelf ook verder wilt lezen.

Ik heb werkelijk genoten van Philo & Sophia en waardeer het met 4,5/5* sprankelende sterren!


De auteur:

Sabine Wassenberg komt uit Haarlem en woont in Groet. Ze studeerde Filosofie aan UvA.
Neem een kijkje op haar mooie website.

De illustrator:

Karin van der Riet (Deurne 1963) heeft op de Academie voor Beeldende Vorming haar studie gevolgd voor autonoom beeldend kunstenaar en docent beeldende vorming. Over de jaren heen heeft zij haar eigen tekenstijl ontwikkeld, die herkenbaar is aan de fantasievolle onderwerpen en de vaak grillige vormen.

Philo & Sophia koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: Philo & Sophia
Auteur: Sabine Wassenberg
Illustrator: Karin van der Riet
Genre: kinderboeken, vanaf 6 jaar, filosofie
Uitgave: hardcover met illustraties, 44 pagina’s
Uitgever: Levendig Uitgever, januari 2021
ISBN: 9789491740985 
NUR: 277


Met dank aan Levendig Uitgever voor het toezenden van een recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.