woensdag 17 februari 2021

Ik las: 'Goud & Lavijn', geschreven door Kim Bonefaas

 


Goud & Lavijn

Voor verpleegkundige Melle Lavijn is het leven weliswaar druk, maar wel lekker overzichtelijk: ’s nachts werkt ze op de kinderafdeling van het plaatselijke ziekenhuis en overdag is ze zo veel mogelijk bij haar zieke vader. 
Door een uit de hand gelopen grap raakt ze via Instagram in gesprek met de Amerikaanse muzikant Midas, dé superster van dat moment. 

Langzaam maar zeker ontstaat er een bijzondere band tussen Melle en Midas. Maar als Midas’ fans en de roddelpers dat ontdekken, staat Melles rustige leven totaal op zijn kop. Al snel wordt het contact met Midas levensgevaarlijk... 

Mijn mening:

In de proloog stelt Melle Lavijn zich aan ons voor. Vanaf dat moment had ze me betoverd.

Goud & Lavijn is heerlijk ontspannend. Wel is een bepaalde spanning aanwezig wat het verhaal nog aantrekkelijker maakt. Melle is iemand die je meteen in je hart zult sluiten: ze is iemand die steeds aan anderen denkt en zichzelf op de laatste plaats zet. 

In dit verhaal komen alle leeftijdsgroepen aan bod: de kinderen op de kinderafdeling waar ze werkt, haar zieke vader en zijn vrienden (de drie musketiers) en jonge mensen zoals Melle, haar vriendin Eef en Midas.

“De blik die mijn vader op die foto’s heeft, heb ik na mijn moeders overlijden nooit meer gezien. Zelfs tijdens mijn diplomering kwam de schittering in zijn ogen niet terug. Het bleef dof, alsof hij zelf ook een klein beetje is gestorven toen zijn grote liefde het aardse verliet.”

De personages zijn duidelijk beschreven en de dialogen zijn prachtig om te lezen. Kim Bonefaas hanteert een prettige schrijfstijl, waardoor het verhaal leest als een trein. Eenmaal begonnen in dit boek, is stoppen geen optie meer.

Voor in het boek staat een fragment uit ‘Mooi’ – Wudstik. 
Haar vader noemt haar ‘Vlinder’. Om een vlinder te kunnen worden, moet je een rups geweest zijn. Dat is ook het geval met Melle. Ze groeit prachtig op!

Dit einde van ‘Goud & Lavijn’ had ik zeker niet verwacht. 
Ik heb werkelijk genoten van deze feelgood-roman met onderwerpen die tegenwoordig aan de orde zijn. Muziek en teksten zijn hier als vanzelfsprekend aanwezig.
Toon Hermans zou hiermee blij geweest zijn, denk ik...


De auteur:

Kim Bonefaas maakte in 2019 een succesvol debuut met haar semi-autobiografische roman ‘Julia Jonkers’. Haar tweede roman ‘Goud & Lavijn’ is weer een echte ‘Bonefaas’: meeslepend, ontroerend, grappig en nét even anders.

Goud & Lavijn koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: Goud & Lavijn
Auteur: Kim Bonefaas
Genre: roman
Uitgave: paperback, 292 pagina’s
Uitgever: Godijn Publishing, januari 2021
ISBN: 9789493233171
ISBN: 9789493233188 (eBook)
NUR: 340


Met dank aan Godijn Publishing voor het toezenden van een recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.