maandag 8 maart 2021

Ik las: 'Wis, wis, Sluiervis' geschreven door Rieks Veenker, met illustraties van Esther Rosier en Job van Gelder

Verhalen uit Verwonderrijk, deel 2


Wis, wis, Sluiervis


Sstt. Als je heel stil bent, kun je hem horen zingen. Snoeshaan.
Misschien in het begin alleen in je hoofd, maar als je heel goed luistert ook buiten in het Grote Bos.
Zo ontroerend mooi zingt Snoeshaan dat iedereen altijd even de adem inhoudt als hij ‘s ochtends vroeg begint.
Niet alleen met zingen is Snoeshaan bijzonder, vind Snoezepoes. Hij ruikt ook nog eens verrukkelijk. Naar gestampte muisjes, vooral op die zachtroze.
Laat roze nou toevallig ook de lievelingskleur van Snoeshaan zijn. Speciaal voor zijn verjaardag heeft hij daarom een pak laten maken van flamingodons.
Dan vraagt Snoezepoes op een dag aan Snoeshaan wat hij dit jaar op schrikkeldag gaat dragen. Snoeshaan schrikt zich een hoedje. Hij wist niet eens dat schrikkeljaar bestond.
(bron info: achterflap)

Achter in Wis, wis, Sluiervis zit een hoorspel op cd. 
Zowel de muziek als alle ingesproken stemmen zijn van Rieks Veenker.

Mijn mening:

Op de eerste bladzijde wordt de lezer aangesproken door Troepiaal. Wist je dat Troepialen behoren tot de familie van zangvogels?

“Hé, jij daar. Ja, jij, met mijn boek op schoot. Als je wilt kan ik je het verhaal ook vertellen, hoor. Speciaal voor jou. Of wil je dat ik het voor je zing? Dat kan ook.”

Op dat moment kun je besluiten om de cd te beluisteren, maar dat kun je natuurlijk ook nog doen als je het boek gelezen hebt en genoten hebt van het verhaal met de prachtige illustraties.

Snoeshaan is een van de belangrijkste personages in dit verhaal. Het is naar mijn mening een échte snoeshaan: een opschepper.
Hij krijgt te maken met schrikkeldag en weet niet wat dat is.

Hierbij kun je meteen vertellen wie Elvis was:

“Geler dan Narcis
scheler dan Schelvis
schever en vetter
vlotter en kekker
dan Platvis is…
de vetkuif van de L-vis”

De auteur heeft een prachtig verhaal afgeleverd met een boodschap voor jeugdige lezers en luisteraars:
trap niet in beloftes van anderen die je verzoeken meer van jezelf te laten zien dan wenselijk is. Je weet niet of ze te vertrouwen zijn. Het lijkt vaak mooier dan het is en je zult nooit meer dezelfde zijn die je was.

Ik heb ‘Wis, wis, Sluiervis’ graag gelezen en genoot van de illustraties.


De auteur:

Bijna vijfendertig jaar is Rieks Veenker (1951) docent muziek/kunstgeschiedenis geweest aan een middelbare school voor havo/vwo in Middelburg. Naast zijn docentschap heeft hij elke twee jaar de muziek en de liedjes geschreven voor musicals die met gemiddeld honderd leerlingen zijn opgevoerd in de schouwburg van Middelburg. Samen met telkens weer een enthousiast team collega's en vrijwilligers. 

Eerder las ik van Rieks Veenker: 


Wis, wis, Sluiervis koopt u bij uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: Wis, wis, Sluiervis
Serie: Verhalen uit Verwonderrijk, deel 2
Auteur: Rieks Veenker
Genre: kinderboeken, vanaf 6 jaar. 
Illustraties: Esther Rosier en Job van Gelder
Uitgave: hardcover met illustraties, 28 pagina’s
Uitgever: Oogappel Kinderboeken, maart 2020
ISBN: 9789083010113


Met dank aan Oogappel Kinderboeken voor het toezenden van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.