donderdag 2 mei 2024

Op 24 mei verschijnt bij Uitgeverij HENS: 'Ma Yenko - Een Caraïbisch levensverhaal', geschreven door Vivian Tevreden. 'Ma Yenko (Deel 1 - Anguilla en Sint Maarten)' kunt u nu al reserveren.

 Deel 1 - Anguilla en Sint Maarten


Ma Yenko - Een Caraïbisch levensverhaal

De geschiedenis van opeenvolgende generaties vrouwen-van-kleur van de Caraïben. Zij ondergaan en dragen hun lot, maar zijn ook krachtig, en vinden hun weg, in verbinding met hun voormoeders.

'Ma Yenko - Een Caraïbisch levensverhaal' vertelt de geschiedenis van opeenvolgende generaties vrouwen op Anguilla, Sint Maarten, Curaçao en uiteindelijk Holland. Het boek werpt een andere blik op de geschiedenis van slavernij en kolonisatie, vanuit het perspectief van vrouwen-van-kleur. Zij ondergaan en dragen hun lot, maar zijn ook krachtig, en vinden hun weg. 
'Ma Yenko' verschijnt in twee delen. Het eerste deel speelt zich af op Anguilla en Sint Maarten. We volgen Vivian en haar moeder op de boerderij van grootvader Joan op Anguilla en in hun dienstverband bij een 'gegoede' familie op Sint Maarten. De geest van Vivians overgrootmoeder Mallie is daarbij voortdurend aanwezig, vaak samen met de wijze Mildred. Samen zitten ze op een tak en staan Vivian met raad en daad terzijde. 
In deel twee verhuizen we met Vivian mee naar Curaçao en komen we uiteindelijk terecht in Holland. Dit deel verschijnt in het voorjaar van 2025. 

'Ma yenko' betekent ‘Laten we gaan’ in het Twi, de taal van het Ashantivolk uit Ghana. Van daaruit zijn in de 17e eeuw vele mensen verhandeld naar onder meer het Caraïbische gebied. Die oude taal wordt nog steeds gesproken, waaronder door een van de personages in mijn boek. 'Ma Yenko', zegt ze, als ze met een groep vrouwen bij volle maan de berg op gaat om de voormoeders te raadplegen, 'laten we gaan'."

De auteur:

Vivian Tevreden debuteert met 'Ma Yenko' bij Uitgeverij HENS. In het dagelijks leven werkt zij als directeur-bestuurder van samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs regio Leiden. "Schrijven is het liefste wat ik doe. Ik schreef al op Curaçao, waar ik in 1973 geboren ben als dochter van een Nederlandse moeder en een Antilliaanse vader. Toen ik leerde schrijven op school, slaakte ik echt een zucht: nu kan het beginnen."

Volg hier het blog van Vivian Tevreden.

Ma Yenko - Een Caraïbisch levensverhaal reserveert u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens: 

Titel: Ma Yenko - Een Caraïbisch levensverhaal
Serie: Ma Yenko (1)
Auteur: Vivian Tevreden
Genre: roman, literaire fictie
Uitgave: paperback, 336 pagina's
Uitgever: Uitgeverij HENS, mei 2024 (Pre-order nu, verschijnt op 24/05/2024)
ISBN:  9789083299433 


Met dank aan Uitgeverij HENS voor het t.z.t. toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Uitgeverij HENS)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.