dinsdag 14 mei 2024

Ik las: 'De brief' geschreven door Kobe Lecompte

 Een bijzondere reis met een unieke verteller


De brief 
kortverhalen

In ‘De Brief’ neemt Kobe Lecompte ons mee op een bijzondere reis, gezien door de ogen van... een brief. Ja, je leest het goed: de hoofdrolspeler in deze verhalenbundel is geen mens, maar een stuk papier met een belangrijke missie. De brief beleeft van alles tijdens zijn tocht van afzender naar bestemming. De auteur beschrijft de observaties en emoties van de brief op een manier die zonder meer boeiend is, waardoor je blijft doorlezen tot en met de laatste letter.

Wat ‘De Brief’ meteen uniek maakt, is het perspectief. Door de ogen van de brief ervaren we de wereld op een heel andere manier. We zien de details die mensen vaak over het hoofd zien en we voelen de onmacht en kwetsbaarheid van een object dat volledig afhankelijk is van anderen om zijn bestemming te bereiken.

“Een van de twee mannen had de postbussen van beide huizen leeggehaald en mij als enige van dichterbij bekeken. Hij trok zijn wenkbrauwen op, keek stiekem of niemand me had gezien had en stak me onder zijn dikke winterjas weg. Het verontrustte me. Dat vond ik merkwaardig en het deed me ontzettend verlangen naar de ontknoping van dit verhaal.”

Lecompte voert deze brief op een knappe manier op als personage. De brief heeft een eigen stem, een eigen persoonlijkheid en we voelen mee met zijn lotgevallen. Tijdens het lezen hopen we dat hij zijn bestemming bereikt terwijl we smullen van de kleine details die hij onderweg opmerkt.

Naast het originele concept, is ‘De Brief’ ook goed geschreven. Lecompte heeft een vlotte, beeldende stijl en hij weet de lezer te boeien van begin tot eind. Deze veertien verhalen vol waanzin, humor en ontroerende momenten zetten je aan het denken over de waarde van communicatie en de kracht van menselijke connectie.

Ik heb ‘De brief’ graag gelezen.





De auteur:

Kobe Lecompte (°Brussel, 1979) is een filosoof pur sang. Eentje zonder academische opleiding weliswaar, maar wel gestuurd door de lessen en de wijsheid van het leven. Als ervaringsdeskundige in het overmatig gebruik van alcohol, als auteur, als papa, als echtgenoot, als beroepsmilitair... Zoveel rollen te spelen, zoveel ervaringen rijker om inspiratie uit te putten... Kobe is gefascineerd door diepgang en door mensen, door relaties en door bijzondere gedachtegangen.

Zijn werk als schrijver en als ervaringsdeskundige is voor Kobe gelijkaardig. Het gaat om diepgang en perspectief bieden.
Binnen het schrijven schrijft hij het op, als ervaringsdeskundige zegt hij het luidop.

Columnist voor het stadsmagazine Licht op Landen 2017-2018. 
Maakt samen met Mathias France de kortfilm ‘Iedereen kan puzzelen’.

Neem een kijkje op zijn website
In 2020 lanceerde hij de website De laatste druppel.

Eerder las ik van Kobe Lecompte:

De brief koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: De brief
Auteur: Kobe Lecompte
Genre: kortverhalen, verhalenbundel
Uitgave: paperback, 155 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij Aspekt, september 2023
ISBN:9789464870695
NUR: 303


Met dank aan Uitgeverij Aspekt voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Uitgeverij Aspekt)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.