donderdag 24 juli 2014

Mijn recensie van: 'Het geheim van Penumbra's boekwinkel ~ 24 uur open' van Robert Sloan


Als Clay Jannon zijn baan als webdesigner verliest, reageert hij op een advertentie van PenumbraÕs boekwinkel die 24 uur per dag open is. Hij wordt aangenomen als verkoper voor de nacht en al snel wordt hem duidelijk dat er iets niet klopt.
De winkel heeft weinig klanten, maar die zijn wel fanatiek toegewijd. Alleen blijken ze nooit iets te kopen: ze lenen enorme, duistere boeken van gevaarlijk hoge planken, en dat allemaal in het kader van een ingewikkelde regeling met de excentrieke eigenaar Penumbra. Clay concludeert dat de winkel een dekmantel voor iets groters is en geleidelijk komt hij erachter dat Penumbra en zijn klanten een oeroud geheim op het spoor zijn. Met de hulp van zijn vrienden, waaronder Kat, een leuk en geniaal meisje dat voor Google werkt, zijn kennis van moderne techniek, en de wijsheid van Penumbra weet Clay het geheim, dat nog stamt uit de begintijd van de boekdrukkunst, te ontraadselen.

Dit is een boek voor een liefhebber van boeken. Ik ben er ook een.
Ik las de samenvatting en wist meteen dat ik dit boek wilde gaan lezen en was daarom blij dat ik het boek mocht recenseren. Mijn nieuwsgierigheid naar de beschreven gebeurtenissen in het hedendaagse met een link naar iets van mysterie in het verleden was gewekt.
Ik werd niet teleurgesteld.
De auteur heeft heel knap het verleden, met name het ontstaan van de boekdrukkunst en het heden, Google en e-readers samen weten te brengen in een fantastisch verhaal.
De personages zijn heel goed beschreven, want dat was ook een van de taken van de hoofdpersoon als medewerker in Penumbra's boekwinkel. Daardoor zie je ze als het ware voor je en kun je ze gemakkelijk door het hele boek heen, volgen.
Het boek is in de ik-vorm geschreven waardoor je snel in het verhaal getrokken wordt.

In deze winkel wilde ik zelf ook werken, ik zou Clay willen zijn en meemaken wat hij meemaakt.
Na het lezen ben ik nog wat meer gaan opzoeken over het ontstaan van de boekdrukkunst. Er is ook een heleboel te vinden op internet over Francesco Griffio. Dat is wellicht diegene waar Griffio Gerritszoon als karakter op gebaseerd is. Dat geeft aan in welke mate je als lezer geïnteresseerd raakt door de manier van schrijven. Je wilt ook meer weten. Ook heb ik gezocht naar Aldus Manuntius. En wat blijkt: deze twee hebben daadwerkelijk samengewerkt in het verleden.

'Penumbra' op Wikipedia:
De penumbra of halfschaduw is het gedeelte van een schaduw waarin niet de gehele lichtbron afgedekt is. Dit type schaduw ontstaat wanneer een lichtbron niet als puntvormig wordt waargenomen, waardoor delen van de schaduw blijven beschenen door een gedeelte van de lichtbron. In de afbeelding zijn deze gebieden aangegeven met de letter P.Hier is een heel toepasselijke naam gekozen in de titel. Niet alles wordt aan het oog onttrokken, maar hierdoor zie je misschien toch niet alles beter.

In dit boek wordt je als lezer meegenomen in het avontuur. Het maakt eigenlijk niet zoveel uit of het waarheidsgetrouw is of niet, omdat het zo heerlijk leest. Het gaat over allerlei onderdelen van het leven.
Een verhaal met humor. Over doorzettingsvermogen, mededogen, nieuwsgierigheid en alles wat een mens tot mens maakt, maar vooral over liefde voor boeken, in welke vorm dan ook. Een boek geschreven door een liefhebber van woorden en boeken.

Een heel mooie roman en een knap debuut!
Zonder meer een aanrader.

Ik waardeer dit boek met 4,5/5 sterren ****1/2


Over de auteur: 
Robin Sloan groeide op in de buurt van Detroit en werkte voor Poynter, Current TV en Twitter, waar hij meestal te maken had met de 'toekomst van de media'. Eerder publiceerde hij korte verhalen als eBoek. (Penumbra begon als een eBoek van 6000 woorden). Hij woont tegenwoordig in San Francisco.
Het geheim van Penumbra's boekwinkel werd meteen internationaal een bestseller in de huidige vorm en is inmiddels in achttien landen verschenen.


Het geheim van Penumbra's boekwinkel
24 uur open

Auteur: Robin Sloan
Genre: roman
Uitgave: paperback, 288 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Lias BV, juni 2014
ISBN: 978 90 88030 53 6

Bestel dit boek via uw lokale boekhandel of via
Bol.com


6 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Tijdens het lezen zie je de winkel voor je! Zo knap geschreven. Dank je voor je reactie, Connie <3

      Verwijderen
  2. Mooie recensie Mieke. Het lijkt mij ook fantasy. Klopt dat? Dat zou voor mij een reden zijn het boek niet te lezen, dat genre trekt mij niet. Misschien is avontuurlijk een beter woord.....:-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij staat geboekt onder 'roman' Ellie. Maar alles is fantasy, toch? Behalve non-fictie.

      Verwijderen
  3. Ja, daar heb je wel gelijk in, Mieke, zal je recensie nog eens goed herlezen, misschien heb ik het niet goed ingeschat! Maar trouwens, dank voor al die mooie recensie van jou :-) !! Ik vind het echt heel knap dat je er telkens weer een schrijft! Ik schrijf graag, maar laat ik nou 'recensies schrijven' heel moeilijk vinden...soms lukt het mij echt niet terwijl ik goed weet hoe het boek in elkaar steekt. XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik schud ze niet uit mijn mouw, inderdaad. Daar ga je écht even voor zitten om het secuur te kunnen doen. Dank voor je reactie, Ellie :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.