donderdag 10 juli 2014

Mijn recensie van 'Inside/Outside' van Jan Nieuwenhuis



Inside/Outside

Auteur: Jan Nieuwenhuis
Genre: thriller
Uitgave: paperback, 348 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Ellessy
Ellessy Crime 15-6-2013

ISBN 978-90-8660-219-3

Omschrijving:

Een bewaarder in de Bijlmerbajes komt in de problemen. Zijn pogingen om een oplossing te vinden lopen uit op een nachtmerrie.
In Londen wordt er een aanslag op hem gepleegd. Hij heeft geen idee waarom, wel weet hij dat kort daarna iedereen jacht op hem maakt: de IRA, Albanese huurmoordenaars en de Engelse politie.
Door een groot improvisatievermogen blijft hij een tijdlang uit de handen van zijn achtervolgers, maar het net sluit zich. Dan komt er hulp uit onverwachte hoek. Maar of dat de redding voor hem is?


Wat ik er van vond:

Een spannend verhaal, zonder meer!
Wel wat rauw verteld, maar dat past prima bij de omgeving van de hoofdpersoon, Frank. Hij is een gevangenisbewaarder en het gaat het er in de bajes niet altijd even fijntjes aan toe, natuurlijk. Wanneer de hoofdpersoon 'aan het woord' is, gaat er geen bladzijde voorbij zonder dat daar zijn behoefte aan sex op vermeld wordt. Dat is wel duidelijk, denk je op een gegeven moment.
De verschillende karakters komen ruim aan bod en het is duidelijk dat de hoofdpersoon van geluk mag spreken dat hij zo'n medestanders heeft. 
De auteur Jan Nieuwenhuis laat de lezer kennismaken met het hele dunne richeltje waar een gevangenisbewaarder zich soms op bevindt.
Graag gelezen!

Ik waardeer dit boek met 3/5 sterren ***


Over de auteur:

Jan Nieuwenhuis werd op 13 november 1953 in Apeldoorn geboren heeft daar het Gemeentelijk Gymnasium bezocht. Daarna studeerde hij Nederlandse Taal- en Letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Tijdens zijn studie is hij als docent in het Huis van Bewaring De Schans (onderdeel van de Bijlmerbajes) gaan werken. Ook na zijn studie bleef hij bij Justitie werken als docent in de gevangenis voor beperkt gemeenschapsgeschikten (een extra beveiligde gevangenis) in de Bijlmerbajes en als onderwijstherapeut in de Tbs-kliniek De Singel. In totaal werkte hij 24 jaar in het gevangeniswezen en hij heeft zijn ervaringen in zijn boek Inside/Outside kunnen verwerken.
Daarnaast werkte hij bij Vluchtelingenwerk Amsterdam als voorlichter.
Sinds 2002 werkt hij als studentendecaan en coördinator topsport bij de Vrije Universiteit.
Er zijn twee toneelstukken van hem uitgegeven bij de Toneelcentrale. Hij is redacteur/eindredacteur geweest bij Wordt Vervolgd, maandblad van Amnesty International en schrijft momenteel voor PINT-Nieuws, een blad over speciaalbier.
Hij is acteur bij theatergroep Dagwerk en bestuurslid van het Amsterdams Centrum voor het Amateurtoneel.


Nieuwenhuis heeft er dus niet alleen voor gekozen het verhaal in de Bijlmerbajes te laten afspelen, maar ook een deel daarvan in Londen. ,,Ik kom de laatste vijftien jaar ieder jaar in Londen en vind het een fascinerende stad. Ik werk er ieder jaar op een groot bierfestival, waar ik manager ben van de Nederlandse en Belgische bar. Ik ken Londen dus vrij goed en vond het leuk om niet alleen te schrijven over de stad waar je woont, hoewel er natuurlijk genoeg te beleven valt in Amsterdam.''  

2 opmerkingen:

  1. Mooi weergegeven wat je van het boek vond! Het is geen boek voor mij, denk ik, hoewel ik van thrillers kan genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk ook dat het geen boek voor jou is Ellie. Dank je voor je reactie :-)

      Verwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.