zaterdag 24 april 2021

Ik las en genoot van: 'Joris is zijn navel kwijt', geschreven door Jeroen Hoogerwerf. Met illustraties van Géwout Esselink.


Joris is zijn navel kwijt

Als Joris in de speeltuin ondersteboven aan het klimrek hangt en zijn T-shirt naar beneden zakt, ziet zijn vriendinnetje Aissa dat Joris geen navel heeft. Joris is zijn navel kwijt! Samen gaan ze op zoek naar de navel van Joris. En komen ze tijdens het zoeken te weten waarom we een navel hebben.

Misschien hebben we een navel niet nodig, maar het is wel raar als we er geen hebben, toch?

Een liefdevol prentenboek waarin onderwerpen rond zwangerschap, seksuele diversiteit, geboorte, bloot en vriendschap worden aangestipt. Daarmee kan het boek een mooie aanleiding zijn om met kinderen te praten over relationele en seksuele ontwikkeling.
(bron info: achterflap)

Mijn mening:

Meteen bij het lezen van de titel denk je: ‘zijn navel kwijt, hoe kan dat dan?’
Mochten de allerkleinsten nog niet weten wat een navel is, is het een mooie moment om ze mee in het verhaal te trekken, want voor in het verhaal staan alle personages met een blote buik. Daar kun je de navel goed zien.
De illustratie laat ook zien, dat het niet uitmaakt hoe je er uitziet: een navel hebben we allemaal.

In deze tijd, waarin het steeds normaler is geworden dat we omgeven worden door robots en computers, mag ook in een kinderboek een robot natuurlijk niet ontbreken. Mag ik u voorstellen aan Ruben? 

Dit boek gaat over meer dan fantaseren wat er gebeurd zou kunnen zijn.
Tijdens het voorlezen komen ongemerkt allerlei onderwerpen aan de orde, zoals spontaniteit, spelen, naaktheid, zwangerschap en geboorte. Niet alleen bij mensen, maar ook bij dieren.

De prachtige illustraties maken het verhaal compleet. Ze zijn kleurrijk, uitnodigend om te bekijken en om samen te bespreken wat er aan de hand is op de betreffende pagina’s. 
Het is een boek om samen met je kinderen van te genieten; het is heerlijk om uit voor te lezen. 
Kinderen kunnen ook samen zonder ouders erbij plezier hebben. Ze kunnen hun eigen fantasie loslaten op de afbeeldingen en dan hun eigen verhaal vertellen. Er gebeurt zoveel in dit boek dat de mogelijkheden divers zijn. 
De samenwerking van de auteur en de illustrator levert in ‘Joris is zijn navel kwijt’ vijf schitterende sterren op.


De auteur:

Jeroen Hoogerwerf (06.02.1969, Hellevoetsluis). Neem voor meer informatie over de auteur een kijkje op de zijn auteurspagina bij de Schrijverscentrale.
“Ik ben dol op lezen, voorlezen, verhalen schrijven, gedichten maken en op praten. Vroeger las ik alles wat los en vast zat: boeken, tijdschriften, strips … Want vooral door veel te lezen kun je van alles leren en je horizon verbreden. En het geeft inspiratie om zelf te gaan schrijven! Op mijn rapport op de lagere school stond heel vaak ‘praat te veel’ en zelfs een keer ‘kletskous’. Maar ja, ik vind praten gewoon leuk. Contact maken met anderen, elkaar leren kennen, respecteren en samen leven.”
Jeroen Hoogerwerf is uitgever bij Levendig Uitgever. 

De illustrator:

Géwout Esselink is geboren in 1957 in Deventer. Toen hij zes jaar oud was verhuisde hij naar Steenwijk, waar hij nu nog steeds woont. Als klein jongetje op de lagere school wist hij het al: hij zou later tekenaar of kunstschilder worden. Op de middelbare school herkende een leraar het talent van Géwout. Deze leraar, Jan van Merwijk, stelde hem voor om naar de kunstacademie te gaan. En dat deed hij. Na het doorlopen van de kunstacademie begon Géwout met het illustreren van boeken. Eerst bij uitgeverij Querido, later bij meerdere uitgeverijen. Voor Géwout is tekenen geen ontspanning, maar inspanning. Maar wél een leuke inspanning.

Over boeken illustreren vertelt hij: "Als je een boek leest, zie je het voor je. Iedereen heeft dat wel, maar mijn tekeningen moeten daarbij aansluiten. Ik vind het prachtig om kinderen in zo'n verhaal te tekenen. Soms zit een tekening precies in mijn hoofd en rolt het er ook zomaar uit. Dat vind ik meestal de mooiste tekeningen. Maar doorgaans ben ik niet zo snel tevreden over mijn werk."

Joris is zijn navel kwijt koopt u bij (de website van) uw lokale boekhandel of:

Boekgegevens:

Titel: Joris is zijn navel kwijt
Auteur: Jeroen Hoogerwerf
Illustrator: Géwout Esselink
Genre: kinderboeken, prentenboeken, peuters 4-6 jaar
Uitgave: hardcover, 34 pagina’s
Uitgever: Levendig Uitgever, februari 2021
ISBN: 9789491740978
NUR: 273


Met dank aan Levendig Uitgever voor het toezenden van een exemplaar. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.