zaterdag 10 april 2021

WAARSCHUWING: dit boek kan sterke reislust veroorzaken! Vandaag in de schijnwerpers: 'De vrouwen aan wie ik 's nachts denk', geschreven door Mia Kankimäki

 In het voetspoor van mijn heldinnen


De vrouwen aan wie ik ‘s nachts denk

Mia Kankimäki deed wat we allemaal wel zouden willen: reizen naar alle plekken waarover je ooit hebt gelezen. Ze pakte haar koffer en volgde de voetsporen van schrijfsters, ontdekkingsreizigsters en kunstenaressen, vrouwen die deden waar hun hart vol van was. 

Karen Blixen, Artemisia Gentileschi of Alexandra David-Neel, allen toonden haar waardevolle levenslessen, zoals 'Put kracht uit je verwondingen' (Gentileschi), of 'De vraag is niet welke kaarten je krijgt, maar hoe je ze speelt' (Blixen), of 'Volg het pad dat voor je ligt. Gebruik je retourticket niet' (David Néel). Zo is De vrouwen aan wie ik 's nachts denk ook het verhaal van hoe Mia Kankimäki haar eigen angsten overwon.
 
De vrouwen aan wie ik 's nachts denk is een inspirerend boek, deels persoonlijke memoires, deels reisverhaal, deels biografie, dat je meevoert over de wereld in de voetsporen van negentiende-eeuwse ontdekkingsreizigsters als Nellie Bly, Mary Kingsley en Isabella Bird; van Karen Blixens koffieplantage in Kenia naar het Florence ten tijde van de renaissance van Sofonisba Anguissola en Lavinia Fontana; en naar het hedendaagse Japan van Yayoi Kusama.


De auteur:

De Finse Mia Kankimäki (1971) zegde in 2010 haar baan op en reisde naar Japan om onderzoek te doen voor haar eerste boek over Sei Shōnagon, dat vervolgens werd bekroond met de prijs voor het Beste Reisboek van het Jaar, de HelMet prijs en de Otava Book Foundation non-fictie prijs. Ze woont momenteel in Helsinki.

De vrouwen aan wie ik ‘s nachts denk koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: De vrouwen aan wie ik ‘s nachts denk
Auteur: Mia Kankimäki
Genre: literaire non-fictie, reizen
Uitgave: paperback, 416 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij Orlando, maart 2021
ISBN: 9789493081826
ISBN: 9789493081833 (eBook)
NUR: 320
Oorspronkelijke titel: Naiset jota ajattelen öisin
Vertaling: Anton Havelaar


Met dank aan Uitgeverij Orlando voor het toezenden van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.