dinsdag 21 september 2021

Recensie. Ik las: 'Duivelsbijbel', geschreven door Lineke Breukel

 Derde deel uit de serie met Ras Mus voluit Rasmus Rasmussen in de hoofdrol.


Duivelsbijbel

Onderzoeksjournalist en misdaadschrijver Rasmus Rasmussen heeft een nieuw boek geschreven over zijn belevenissen in Denemarken. Het manuscript ligt bij zijn uitgever en hij is nu toe aan een vakantie.
Hij besluit zijn oude studievrienden in Amsterdam te bezoeken. Rasmus is dit jaar zesenveertig geworden maar voelt zich niet zo.
Een oud campertje, hij noemt het Crazy Daizy moet hem daarheen brengen; terug naar zijn roots in Nederland.
Hij praat net zoals zijn dochter Annelie ook doet, vaak in zichzelf. Nu kan hij in ieder geval tegen de camper praten als hij alleen is tijdens zijn reis.

Helaas krijgt hij vlakbij de Nederlandse grens pech. Een groep jonge kunstenaars nodigt hem uit en helpt hem de volgende dag weer op weg. Wanneer hij verder reist blijkt een jonge vrouw uit de groep zich verstopt te hebben in zijn camper. Shy vraagt Ras om hulp en hij kan naar zijn gevoel niet anders dan haar proberen te helpen. Wat hij niet weet is dat hij zal belanden in een donkere wereld waaruit niet iedereen zonder kleerscheuren kan ontsnappen…

De personages zijn goed beschreven waardoor het verhaal prettig leest.
Ondanks dat dit het eerste boek is dat ik las met Rasmus Rasmussen in de hoofdrol, heb ik het gevoel gekregen dat ik hem nu goed ken; ik begrijp hem ook.

“Opnieuw begint zijn duveltje zich te roeren, maar Ras duwt het terug in zijn doosje. Het slotje van het dekseltje is echter kapot en hij schiet direct opnieuw tevoorschijn… en ineens weet Ras wat hem nog meer parten speelt.”

Ras ontdekt samen met zijn vriend een boek met de titel: ‘Belial’. Dit zorgt voor koude rillingen over heel zijn lijf wanneer hij beseft waar hij dat woord eerder gezien heeft.

‘Duivelsbijbel’ is spannend en heeft onverwachte wendingen waardoor je alleen maar verder wilt lezen in het boek; wat zal er gaan gebeuren, hoe loopt dit af?
De titel van het boek zegt al veel, maar je kunt je niet voorstellen hoe angstaanjagend het verhaal op sommige punten is.
Ik ga zeker vaker een boek van Lineke Breukel lezen en zorg dan voor alle zekerheid dat ik een zaklampje in de buurt heb liggen voor het geval het licht uitvalt.



De auteur: 

Lineke Breukel (1961) emigreerde in 2012 van het drukke westen van Nederland naar Zweden, waar zij sindsdien midden in de natuur leeft en zich toelegt op het schrijven van bloedstollende thrillers. 
Eerder verschenen van haar hand diverse thrillers en andere succesvolle boeken.

Neem een kijkje op haar website.

Duivelsbijbel koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:


Boekgegevens: 

Titel: Duivelsbijbel
Serie: RAS #3
Auteur: Lineke Breukel
Genre: thriller
Uitgave: paperback, 348 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij Village, imprint van VanDorp Uitgevers, juli 2020
ISBN: 9789461852564 
ISBN: 9789461852816 (eBook)


Met dank aan Uitgeverij Village voor het toezenden van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.