zondag 19 september 2021

Recensie: 'Zijn wie je bent, worden wat je wil'. Een bundel met 22 gedichten uit Aruba, Bonaire, Curaçao en Nederland



Zijn wie je bent, worden wat je wil
 

Over het boek:

Als kind ben je al, en leef je je leven, met je eigen karakter, je eigen vrienden en je eigen kijk op de wereld. Iedereen is uniek, heeft talenten en mogelijkheden. Leren en ontwikkelen vinden altijd en overal plaats. Kinderen ontdekken gaandeweg wat ze mooi, belangrijk of inspirerend vinden. 

In de tweeëntwintig gedichten in deze bundel komen vele beroepen voorbij. Droombanen, banen waar ooit over werd gedroomd en dromen die niet zijn uitgekomen. Van bekende en onbekende dichters, allemaal geschreven uit het hart, om het leven te vieren, waarin een ieder zijn eigen unieke rol vervult. 

Omdat jij mag zijn wie je bent en mag worden wat je wil… 

In dit boekje is het Kinderboekenweekgedicht 2021 van Joke van Leeuwen opgenomen met toestemming van de CPNB. Het gedicht is door de dichter aangepast en voorzien van een Caribisch tintje. 

Het boekje is tot stand gekomen in samenwerking met Biblioteka Nashonal Kòrsou en Biblioteca Nacional Aruba. 
De opbrengst van dit boekje komt ten goede aan de leesbevordering op Aruba en Curaçao.
(bron info: Levendig Uitgever)


Mijn mening:

Een boekje om vrolijk van te worden!
De sprekende illustraties zijn door Helen van Vliet en Vanessa Paulina gemaakt. Ze complementeren het gedicht waarbij ze geplaatst zijn.

De bundel begint met het voor dit doel aangepast Kinderboekenweekgedicht 2021 van Joke van Leeuwen (voor j/m/x).
Ik heb onder andere dit gedicht een paar keer hardop gelezen en het klonk als een lied, terwijl ik toch echt geen zangstem heb.

De gedichten

Titel:         Auteur:

‘Worden wat je wil’ Joke van Leeuwen
‘Veren’         Jos van Hest
‘Zo ben ik’         Liliana Erasmus
‘Ik wil niet worden’ Arie de Bruin
‘Lotje, Lotje’         Mercée Doran
‘Ik wil groeien’ Tio Ali
‘Als ik vandaag aan morgen denk’         Sergio Tjie a Loi
‘Ik ben geworden wat ik wou’ Mariska Hammerstein
‘Waterverf Dolf Verroen
‘Ontdekkingsreis’         Lydia Rood
‘Miertje’         Irmgard Frans
‘Kan niet, bestaat niet’         Daniëlle Schothorst
‘Wat wil je later worden?’ Jeroen Hoogerwerf
‘Wat ik wil’         Crisen Scorea
‘De Spion’ Robert Reeberg
‘Boer’         Bette Westera
‘Ver-pleeg-kun-di-ge’ Monica Clarinda
‘Ietje Sofietje’         Laura Quast
‘Mijn vader en ik’         Fred Diks
‘Vecht voor je dromen’         Curt Fortin
‘Waanzinnige boekenwurm’         Charlotte Doornhein
‘De klik met jezelf’ Diana Lebacs

Deze gedichten hebben stuk voor stuk een mooie boodschap voor kinderen en zijn heel geschikt om voor te lezen door ouders of oudere broers en zusjes.
Bijna iedere ouder zal hier op enig moment iets herkennen tijdens het voorlezen; hoe vaak zijn we tenslotte zelf van gedachten veranderd als het er om gaat wat we ‘later willen worden’?. 
En is dat hetzelfde geworden als dat wat toen dachten?

Een aantal auteurs hebben op een aantrekkelijke manier in hun gedichten een link gelegd naar hun eigen werk en naar hun dromen.
Tijdens het (voor)lezen en naar de illustraties kijken zullen kinderen ook kunnen denken: ‘Dat ben ik, dat denk ik ook!’. 
Mooi om op deze manier ook anderen mee te kunnen laten genieten van het feit dat er niet zoiets bestaat als ‘Kan niet!’. Zeker als je jong bent moet je vrij kunnen zijn in je dromen.

Zijn wie bent, worden wat je wil is een gedichtenbundel die hoopvol stemt. 
Kinderen zijn uniek, en dat moet zo blijven; ieder mag zijn of haar eigen dromen hebben.
Maar bovenal maakt deze bundel duidelijk dat je al iemand bent, ook als je nog niet zeker weet wat je later wilt worden. Ik moet hierbij denken aan de woorden van René Descartes: “Ik denk, dus ik ben”.
Ik heb deze bundel graag gelezen.


Dichters
Aruba: Irmgard Frans, Liliana Erasmus, Robert Reeberg en Sergio Tjie a Loi
Bonaire: Monica Clarinda 
Curaçao: Alvin ‘Tio Ali’ Ignecia, Crisen Scorea, Diana Lebacs, Laura Quast en Mercée Doran 
Nederland: Arie de Bruin, Bette Westera, Charlotte Doornhein, Curt Fortin, Daniëlle Schothorst, Dolf Verroen, Fred Diks, Jeroen Hoogerwerf, Joke van Leeuwen, Jos van Hest, Lydia Rood en Mariska Hammerstein. 

Illustraties
Helen van Vliet en Vanessa Paulina

Zijn wie je bent, worden wat je wil koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:


Boekgegevens:

Titel: Zijn wie je bent, worden wat je wil
Auteurs: zie hierboven in de samenvatting
Illustraties: Helen van Vliet en Vanessa Paulina
Genre: poëzie kinderen en jeugd algemeen
Uitgave: hardcover, 48 pagina’s
Uitgever: Levendig Uitgever, september 2021
ISBN: 9789083140766
NUR: 290


Met dank aan Levendig Uitgever voor het toezenden van een recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.