dinsdag 6 september 2022

Ik las: 'Kiezels - knarsende verhalen' geschreven door Conny Hoogendoorn

 knarsende verhalen

Kiezels


Dat van ‘Kiezels’ in augustus 2022 een derde druk uitgebracht werd, verbaast me na deze verhalenbundel gelezen te hebben helemaal niet.
Ter gelegenheid van deze derde druk ontwierp Uitgeverij aquaZZ deze mooie nieuwe cover.

‘Kiezels’ is een bundel met dertig kortverhalen die de auteur in de loop van de jaren geschreven heeft.

Het ene verhaal is wat langer dan het andere, maar waarin ze overeenkomen is het vermogen om de lezer te laten genieten. Emoties staan voorop in deze bundel. 
Soms is het onderwerp angstaanjagend, dan weer liefdevol of triest maar ze staan midden in het leven en geven de lezer iets om over na te denken.

“Vreemd, nadenken hoeft ineens niet meer. De steen in mijn maag lijkt te verbrokkelen. Wat rest is een handvol ruwe kiezels en wat gruis.
Resoluut wis ik al zijn berichten en bestel een glas thee.
In mijn hoofd keert de kalmte terug.”

De personages zijn duidelijk beschreven, de dialogen heel passend waardoor je ze als persoon ziet groeien en realiteit worden. Het ene verhaal heeft een hoofdpersoon die ervoor zorgt dat je tranen in je ogen krijgt van het lachen, terwijl een ander verhaal ook tranen oproept, maar dan van medeleven met de gedupeerde of het slachtoffer.
Vaak bezit een verhaal psychologie van de bovenste plank en loopt het tenslotte helemaal anders dan je in eerste instantie gedacht had.

“Na opnieuw een bloedhete dag zit ik op de steiger, keil kiezels in de vijver, terwijl ik naar het huis staar. Mijn voet rust op het bankje. Ik gebruik het vaak. Niet dat het voor de pijn enig verschil maakt, maar haar liefdevolle gebaar had me geraakt.”

Je zult niet elk verhaal even goed vinden dan het andere, maar ze zijn allemaal goed van opzet en ze worden helemaal afgerond; er blijven geen losse eindjes over waar je over kunt vallen. De lezer mag zo nu en dan zelf wat invullen, maar dat past helemaal binnen dat betreffende verhaal.
Het is ontzettend knap van Conny Hoogendoorn om in een kortverhaal een sfeer neer te zetten die op die bepaalde locatie zo enorm passend is.

“Ook na de langste nacht wordt het altijd weer ochtend. Ze had hem horen opstaan en had zich slapende gehouden. In de ijzige keuken was zijn nuchtere spijt bovengekomen. Zelfs de beste lijm kan niet alle breuken plakken.
Ze staat op en giet de koude koffie door het afvoerputje. Ze zucht diep.
Spoelde alle kilte maar zo makkelijk weg.”

Door de fraaie schrijfstijl en de afwisseling in onderwerpen blijf je doorlezen tot en met de laatste bladzijde, waarna je deze prachtbundel met een zucht van ontzag in je boekenkast zet om er op een latere datum opnieuw van te kunnen genieten.



De auteur:

Conny Hoogendoorn (1959) begon in 2012 met schrijven van verhalen. Inmiddels zijn er tientallen gepubliceerd. Ze won de Calami Literatuurtrofee, werd derde in de Spannende-verhalenwedstrijd van De Crime Compagnie, eerste in de Sestra Verhalenwedstrijd en tweede in de schrijfwedstrijd van het Nederlands Dagblad.
Ze was vooral in haar sas met het behalen van de shortlist van de prestigieuze Zilveren Strop met 'Alles voor de kijkcijfers' dat ook in deze bundel te lezen is.

Van Conny Hoogendoorn verschenen tientallen verzamelbundels met daarin een bijdrage van haar hand, wat haar de eretitel ‘Koningin van het korte verhaal’ opleverde. 

Lees meer over Conny en haar werk op haar website.

Eerder las ik van Conny Hoogendoorn de verhalenbundel Tegenwicht.

Kiezels koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: Kiezels
Auteur: Conny Hoogendoorn
Genre: verhalenbundel
Uitgave: paperback, 280 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij aquaZZ, september 2021 (In augustus 2022 al een derde druk)
ISBN: 9789083180885
ISBN: 9789083233734 (eBook)
NUR: 303


Met dank aan Uitgeverij aquaZZ voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Uitgeverij aquaZZ)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.