vrijdag 9 augustus 2024

Ik las en genoot van: 'Vooruit dan!' geschreven door Tjitte Wierdsma

 


Vooruit dan!

Een ware verademing

De gedichtenbundel 'Vooruit dan!' van Tjitte Wierdsma bevat een selectie uit zijn gedichten en zijn reacties op gebeurtenissen, die in de loop der jaren geschreven zijn. Deze bijdragen laten, zoals je ook in het voorwoord kunt lezen, zijn verwondering zien over wat de natuur laat zien en over het doen en laten van mensen.
Tjitte Wierdsma is positief ingesteld en dit klinkt in zijn poëzie door.
De titel van deze bundel ‘Vooruit dan!’ is daarom heel passend. 

De cover komt helemaal tot leven bij:

STRANDLEVEN

Paal 17 staat
hout te wezen
en ik, gezogen in zand,
houd de einder in beeld,
schuif pardoes 
mijn droom in.

2006

In de wereld van vandaag, waar negativiteit en doemdenken vaak de boventoon voeren, zijn deze gedichten en reacties, en soms religieuze uitingen een ware verademing. 
Onder de bijdragen staat het jaar waarin de gedichten en reacties op gebeurtenissen op papier gezet werden. Je ziet dan ook dat het vaak lang geduurd heeft voordat ze verzameld werden tot ‘Vooruit dan!’.

Al in 1968 schreef Tjitte op een druilerige namiddag in Den Haag, teruggekomen van het werk, een tekst die past bij zijn positieve levenshouding:

LIJSTER

Toen kwam ik thuis, 
regen en wind en boos 
op de schuld van alles, 
God-nog-an-toe.

In de boom zat een lijster  
prinsheerlijk te fluiten.

Toen zag ik en begreep,
met een lach ging ik 
naar binnen. 

1968

Een van mijn favorieten in deze bundel is ‘AA, een etude in klank’.
Dit geeft goed weer dat Tjitte’s boodschap positief en levendig is. Bovendien lees je hier over zijn verwondering over dagelijkse gebeurtenissen. Maar dat moet je zelf even ontdekken.

Ik heb ‘Vooruit dan!’ graag gelezen en heb dit bundeltje op grijpafstand gelegd, zodat ik zo nu en dan weer even kan genieten.


De auteur:

Tjitte Wierdsma (1944) is opgegroeid in Franeker. Hij werkte na zijn militaire diensttijd vanaf 1967 in Den Haag en Eindhoven als onderwijzer en vanaf 1971 als leraar Nederlands. In 1978 vertrok hij met zijn gezin naar Franeker en trad in dienst bij de Nieuwe Lerarenopleiding in Leeuwarden/Groningen als didacticus. Van 1992 tot 2006 werkte hij in Dokkum als rector (CSG Oostergo) en directeur van het Dockingacollege. Tegenwoordig woont hij in Gytsjerk.

Vooruit dan! koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: Vooruit dan!
Auteur: Tjitte Wierdsma
Genre: poëzie, gedichten, gedachten
Uitgave: paperback, 56 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Palmslag, 29 februari 2024
ISBN: 9789493343313
NUR: 306


Met dank aan Uitgeverij Palmslag voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Uitgeverij Palmslag)                    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.