zaterdag 27 december 2025

Ik las 'De Kalenderman' geschreven door Rogier de Jong. Lees hier mijn recensie over deze poëziebundel

 


De Kalenderman

Lees over alles wat menselijk is in een denkbeeldig etmaal; 
als een levenswandel door de tijd

‘De Kalenderman’ begint met het gedicht ‘De tijdboom’. 
De auteur vertelt ons hierin waaruit de stam van de woudreus die bij zijn grootvader in de bongerd stond bestaat; de jaarringen waaruit je de jaren kon volgen, de takken die maanden waren en die daarna de weken en de dagen voortbrachten. 
Met weemoed denkt hij terug aan de tijd dat ze op een onvaste ladder naar boven moesten klimmen om de dagen te plukken. De Latijnse spreuk Carpe diem betekent letterlijk 'pluk de dag' – een oproep om het leven ten volle te benutten en ervan te genieten. 

Vervolgens lees je in vier delen over de dag, t.w. ‘Ochtend’, ’Middag’, ‘Avond’, en ‘Nacht’. Het eerste gedicht in ‘Ochtend’ heeft als titel ‘De Kalenderman’ en daar lees je over de gedachten van dit personage. In de daarop volgende negen weerberichten beschrijft de auteur hoe ochtenden van elkaar kunnen verschillen. 
Hieruit blijkt dat je het altijd ergens over kunt hebben door over ‘het weer’ te beginnen.  

Schepping

Almachtige, sinds ik weet dat u 
niet bestaat is het veel makkelijker 
om met u te praten. U bent een 
denkbeeld dat ik binnenstebuiten
heb gekeerd en op een plank in
mijn woonkamer heb neergezet.
Daar kijkt u mij vriendelijk aan.
Wij kunnen een gesprek hebben,
wij kunnen elkander verstaan.

Rogier de Jong presenteert in deze bundel heel verschillende onderwerpen aan de lezer; vaak voelt het heel persoonlijk, alsof hij over zijn eigen gevoelens schrijft.
De auteur kijkt op een bijzondere manier naar de wereld en schrijft op wat hij ziet, denkt en voelt. Je leest elke regel los van de ander. 
Door de grote variatie in de onderwerpen zul je steeds opnieuw geraakt worden door de woorden van Rogier de Jong. 

Na ‘Ochtend’ volgen ‘Middag’, ‘Avond’ en ‘Nacht’ met de meest uiteenlopende onderwerpen, maar steeds raakt zijn poëzie thema's aan als vergankelijkheid, geschiedenis en de zoektocht naar innerlijke rust. 

De enige zandloper die

De enige zandloper die ik vertrouw
loopt op twee poten over het
Zeeuws-Vlaamse strand.

En hoewel de Calidris minuta af en 
toe ‘kiep’ zegt, is hij er de vogel

niet naar om op zijn kop te gaan
staan en je te melden dat het jouw

tijd is en dat je maar beter kunt
gaan.

Als hij lang genoeg het zilte 
slik heeft bewandeld spreidt hij

zijn wieken. Let op de
snipstrepen op zijn rug in het najaar.


In ‘De kalenderman’ lees je over het leven, gevoelens, verwachtingen en over hoe aan alles een eind komt. De Jong verkent deze thema's met een soms melancholieke ondertoon, zonder te vervallen in sentimentaliteit. En humor ligt steeds op de loer. 

Ik heb ‘De kalenderman’ graag gelezen en de bundel ligt hier binnen handbereik om opnieuw een stukje uit te lezen en dan met een warm gevoel weer weg te leggen. 
Je leest over alles wat menselijk is in een denkbeeldig etmaal; als een levenswandel door de tijd.


De auteur

Rogier de Jong (Groningen, 1952) debuteerde op zijn twintigste met poëzie in Tirade. Na publicaties in De Brakke Hond, Meander Magazine en Ballustrada verscheen in 2019 bij Uitgeverij Liverse zijn eerste bundel Memento, gevolgd door Seinpost (2021). Na poëzie in opnieuw Tirade en Deus ex Machina volgde in 2023 Meerval. In 2025 verscheen De Kalenderman.
Gedichten van Rogier de Jong werden ook gepubliceerd in diverse bloemlezingen en online magazines.
Hij was van 2020 tot 2023 stadsdichter van Aardenburg en maakt nu deel uit van het Dichtersgilde Sluis.
Naast poëzie schrijft hij ook columns en essays voor Meander Magazine en Bühne.

Eerder las ik van Rogier de Jong:

De Kalenderman koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens

Titel: De Kalenderman
Auteur: Rogier de Jong
Genre: Poëzie
Uitgave: paperback, 70 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Liverse, augustus 2025
ISBN: 9789492519955
NUR: 306
Omslag: Hans Bommeljé
Foto omslag: ‘The callender man’ Rotstekening: Tanums Hällristningsmuseum Underslös, Tanum, Zweden 
Illustratie pag. 62: Line Mareel, schilderij ‘De Goudvissenkom’, Oostkapelle


              Met dank aan de auteur voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Uitgeverij Liverse)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.