vrijdag 21 juni 2019

Ik las: 'Memento' geschreven door Rogier de Jong



Memento
Bordeauxreeks nr. 55

Het spreekt bijna vanzelf om nare dingen achter je te laten en vol goede moed door te gaan met je leven. Maar je kunt het verleden nooit helemaal uitwissen. Memento, de debuutbundel van Rogier de Jong, gaat over de weerbarstigheid van het geheugen. Over herinneringen aan een verloren geliefde en de onmogelijkheid om die geliefde weer tot leven te wekken, zoals Orfeus in de onderwereld tot zijn schade moest ondervinden.

Het herscheppen van het verleden is een riskant proces maar de enige manier om de tijd een handje te helpen de wonden te helen. Goede poëzie is daarbij een krachtig en bitterzoete balsem.
(bron info: achterflap)


Memento

En dan was er dat doosje
waarop je een roze strik
had geplakt.

Een kistje met goudblonde
lokken. Niet de nepkrullen
van de haarwerker

die in al hun kunstigheid
de hoop op gunstigheid
van je lot maskeerden

maar het echte werk
dat je na de chemo
had opgeborgen

alsof je wilde zeggen:
gedenk me, herdenk me,
laat me niet vallen.

Mijn mening:

'Forgetting is natural, remembering is the effort one makes' (William Kentridge)

De auteur heeft deze bundel opgedragen aan zijn vrouw Willemien Blanken (1954-2003).

Willemiens lievelingsschilder was Joan Miró. Voor de afbeelding op de cover werd gekozen voor 'Rood en blauw abstract monogram' van deze kunstenaar. 
Dit monogram met zijn pieken en dalen, tussen de rode zon en de ster kun je ook vertalen in een afbeelding van het leven zelf.

Joan Miró was een Spaans kunstschilder, beeldhouwer, graficus en keramist, afkomstig uit Catalonië. Hij wordt gezien als een van de grootste surrealisten.

In de verantwoording achter in het boek lees je dat Willemien aan Rogier de Jong vroeg om hun eindigende leven samen vast te leggen. Ze heeft wellicht een verhaal in een andere vorm van hem verwacht.

Memento bevat een selectie van 49 gedichten die in vijftien jaar ontstonden: één gedicht voor elk jaar dat Willemien leefde. In deze gedichten worden heel persoonlijke herinneringen gedeeld met de lezer; soms zijn onderwerpen herkenbaar en zorgen ze voor een glimlach op je gezicht.
Herinneringen kunnen niet door een druk op een knop opgeroepen worden;  ze moeten gevoed worden door de wens verder te gaan met het leven.
Het is niet nodig om werkelijk alles te onthouden. Dat wat belangrijk is voor de achterblijver staat voorop; daar kan hij of zij mee verder in het  leven.

Deze gedichten vormen tezamen een verhaal over het leven van Willemien en Rogier, misschien niet op de manier zoals Willemien had verwacht maar heel bijzonder door de inkleuring door Rogier.

Geniet van de gedichten en ga mee op reis door een leven.
Ik heb Memento graag gelezen

De auteur:

Rogier de Jong over zichzelf en zijn werk:
"Hoe ik mijn werk zou willen typeren? Ik schrijf geen hermetisch gesloten gedichten maar poëzie waarin ik kan wonen. 

Gedichten die letterlijk tot de verbeelding spreken - dat is de poëzie die ik wil lezen en schrijven. Dat is de poëzie waarbij ik me thuisvoel. 

Ik werk gestaag aan een oeuvre en zo ben ik - met een knipoog naar Franz von Suppé - naast dichter ook bouwer. Mijn wieg stond in Groningen, in het jaar 1952. Poëzie was bij ons thuis geen eerste levensbehoefte, al scheen dat onze buurvrouw Margaretha Droogleever Fortuyn (de dichteres Vasalis) nauwelijks te deren. Ze kwam vaak een sigaretje roken en over alledaagse dingen praten. Dichters moeten ook leven."

Lees meer over de auteur en zijn werk op zijn website.

Memento koopt u bij uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens
Titel: Memento
Bordeauxreeks nr. 55
Auteur: Rogier de Jong
Genre: gedichtenbundel, poëzie
Uitgave: hardcover, 68 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Liverse, februari 2019
ISBN: 978 94 92519 43 6
NUR: 306


Met dank aan de auteur voor het toezenden van een recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.