donderdag 5 augustus 2021

Ik las 'Seinpost' geschreven door Rogier de Jong

 gedichten


Seinpost
Bordeauxreeks nr. 58

Seinpost, de tweede bundel van Rogier de Jong, speelt zich niet af aan de kust en is ook niet per se zeewaardig, ondanks een negental Zeeuwse gedichten. De titel verwijst naar het verlangen van de dichter om poëtische signalen uit te zenden in een prozaïsche wereld.

In zijn helder parlando stuurt De Jong zijn poëzie de wereld in  – in de hoop dat er iets aan het licht komt, wat je natuurlijk nooit helemaal zeker weet in deze door algoritmes geteisterde tijden.

‘Door de uitstekende, pretentieloze en ironische uitvoering een erg prikkelend gedicht’, aldus de jury van de Turing-poëziewedstrijd 2018 over Waarom ik van spoorwegen houd.

Verschillende gedichten uit deze bundel werden eerder gepubliceerd in literaire tijdschriften en in de PZC.
Waarom ik van spoorwegen houd is opgenomen in de bloemlezing met de honderd beste gedichten van de Turing Gedichtenwedstrijd 2018 (Poëziecentrum).
Kwatrijn nr. 1 is gebruikt bij de aankleding van het Poëzie terras tijdens de Gentse Feesten van 2019.

Seinpost, Bordeauxreeks nr. 58, is gezet in de Palatino Linotype en gedrukt op 90 grams BioTop.

Mijn leeservaring:

Deze bundel in vier delen is genieten van A tot Z.
Al meteen het eerste gedicht zorgde voor een glimlach op mijn gezicht; ik zie het voor mijn ogen gebeuren. Het geluid dat je voortbrengt is toch vaak belangrijker dan hoe je er uitziet.

De sirenen zijn halfgodinnen uit de Griekse mythologie met het lichaam van een vogel en het hoofd van een vrouw. Sirenen verleidden hun toehoorders met gezang of erotische geluiden die door mannen niet weerstaan konden worden. Hierdoor liepen hun schepen op de klippen van het eiland en iedereen kwam om.

Sirene

Toen ik op een ochtend wakker werd
en ontdekte dat ik het lichaam had
van een vogel en het hoofd van een

vrouw daalde er een diepe rust op
me neer. Het was al mooi geweest
om in een uil te veranderen maar

dit was nog beter. Het vooruitzicht
schepen te doen stranden met
welluidende gezangen was meer dan

een mens kon verdragen. Dank u dank u
prevelde ik terwijl ik mijn pluimen
streek en mijn mezzosopraan schraapte.

Bij het gedicht ‘Hoe zeggen we’ maakte ik een aantekening: let it be.

Wat me ook in deze bundel aantrekt is het filosoferen van de auteur. 
Ik kan daar werkelijk van genieten, zoals in ‘Neem de dingen’ en in ‘Ergo Sum’.

Een van de Negen Zeeuwse Gedichten geeft goed weer hoe ik me in Zeeland voel: opgeruimd in de betekenis van blij, vrolijk, verheugd, opgewekt.

In Zeeland

De lucht wordt gitzwart
een windvlaag scheert
laag door de bomen.

Even plotseling is het weer 
stil – ik ga de tuin in om
brandhout te sprokkelen.

In Zeeland duurt een 
depressie nooit lang:
de zeewind mest de

stofnesten uit en laat
een spoor achter van
afgerukte demonen.

‘Wie ik zoal ben’ roept bij mij vraagtekens op en doet me denken aan het meelopen met anderen om maar ergens bij te horen. Dit gebeurt tegenwoordig steeds meer, zowel bij jonge als wat oudere personen. Wie ben je zelf?

Deze gedichtenbundel heb ik graag gelezen. Hij ligt hier op de salontafel om weer op te pakken om er een gedicht uit te lezen. 
Deze bundel met 57 gedichten heeft geen haast. 
Ik wil hem op mijn manier voor het voetlicht brengen.
‘Seinpost’ krijgt van mij 5 stralende sterren.


De auteur:

Poëzie was bij Rogier de Jong thuis geen eerste levensbehoefte – dus kan het zijn dat zijn liefde voor de dichtkunst gewekt werd door zijn buurvrouw Margaretha Droogleever Fortuyn (de dichter Vasalis) die regelmatig een sigaretje kwam roken en een praatje maken. Dichters moeten ook leven.

En anders was het die geestdriftige leraar Nederlands wel die de naoorlogse dichters op de juiste samenzweerderige toon introduceerde. Zo ontdekte Rogier de Jong Rutger Kopland, Judith Herzberg en vooral Hans Verhagen. De laatste, die hij op John Lennon vond lijken, ontstak met zijn Duizenden Zonsondergangen bij hem de vonk van het dichten.

In 1972 debuteerde Rogier de Jong op twintigjarige leeftijd met gedichten in het literaire tijdschrift Tirade. Hij kreeg een postwissel van Geert van Oorschot ter waarde van 25 gulden.

In 1988 won hij de jaarlijkse verhalenwedstrijd van het Antwerpse tijdschrift De Brakke Hond, maar hij merkte dat poëzie hem toch meer trok. In 2018 belandde hij in de top honderd van de Turing Gedichtenwedstrijd en in 2019 verscheen bij uitgeverij Liverse zijn debuutbundel Memento. In 2020 werd hij stadsdichter van Aardenburg.

Meer informatie over Rogier de Jong en zijn werk op zijn website.


Seinpost koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of 

Boekgegevens:

Titel: Seinpost
Auteur: Rogier de Jong
Genre: poëzie, gedichtenbundel
Uitgave: hardcover, 86 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij Liverse, 2021
ISBN: 9789492519597
NUR: 306


Met dank voor het toezenden van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.