maandag 4 november 2013

'Bij een boeiend boek hoort een boeiend bier'

Op 20 maart (7 maanden geleden) las ik op de facebook-pagina van Grimbergen BE het volgende bericht:
'Grimbergen start een uniek experiment: vijf topauteurs schrijven samen één thriller, met uw hulp! Bepaal na ieder hoofdstuk mee hoe het volgende begint, door uw favoriete plotwending te kiezen. Wordt uw optie gekozen, dan wordt u officieel co-auteur van het boek! Kijk snel op http://www.grimbergenbier.be/grimbergen-wisselthriller'
Hierdoor nieuwsgierig geraakt ben ik mee gaan doen om samen met anderen de plotwending te kiezen van deze wisselthriller.
 De start van het avontuur in maart .. 

22 oktober kreeg ik een mail van Annelore Marynissen, namens het Grimbergen-team:
'
Zoals je weet startte Grimbergen eerder dit jaar met een uniek literair project. Maar liefst 5 topauteurs zouden samen een razend spannende thriller schrijven. En jij mocht mee de plotwendingen bepalen. Je stemde via onze website telkens voor de plot die de meeste stemmen wegkaapte en zorgde zo voor bijzondere verhaallijnen die het boek telkens spannender en spannender maakten. Deze Grimbergen Wisselthriller ‘Een spoor van vuur’ kwam tot stand door middel van jouw hulp en daarvoor willen we je op gepaste wijze en met de nodige luister bedanken!'
Ik antwoordde dat ik graag van deze uitnodiging gebruik wilde maken en een paar dagen later vielen de entreebewijzen (2 stuks) voor de Boekenbeurs BE op de mat.


Deflo, Nadine Monfils, Christophe Vekeman, Barbara Abel en Bob Mendes bundelden hun krachten en schreven elk (achtereenvolgend) een razend spannend hoofdstuk van de Grimbergen 'Wisselthriller'. Geen kleinigheid, een hoofdstuk schrijven terwijl je verder borduurt op wat een collega-auteur geschreven heeft. De grote lijnen waren wel bekend. Maar een andere moeilijkheidsfactor was dat het publiek (wij) mee kon bepalen welke plotwending de volgende auteur moest volgen. Het laatste hoofdstuk staat op naam van Bob Mendes, die er op geheel
onverwachte wijze een slot aan schreef ! Dat laatste hoofdstuk heb ik pas kunnen lezen na
ontvangst van het boek.
Het boek bestaat uit twee delen: een Nederlandstalig en een Franstalig gedeelte !
De namen van de co-auteurs (ook de mijne) was te vinden tussen de twee gedeelten in.

De persvoorstelling was heel gezellig. We werden in een gezellig zaaltje ontvangen
door Annelore Marynissen en de Abt van de Grimbergen Abdij en ontvingen ons exemplaar
van het boek. Terwijl we zaten te luisteren naar de Abt, de uitgever en Christophe Vekeman,
werden we verrast met lekkere glazen Grimbergen en heerlijke hapjes. Christophe Vekeman, de
enige aanwezige auteur, heeft ook mijn boek gesigneerd. Jammer dat er geen andere auteurs
aanwezig konden zijn.
Wat ik ook bijzonder leuk vond: ik ontmoette WestMus, mijn vriendin op facebook en tevens boekenblogger, bij de persvoorstelling. Ook zij was een co-auteur ! (Ik sta langs haar op de foto)
Heel verrassend: ik was de enige Nederlandse deelnemer !!



De wisselthriller wordt uitgegeven in samenwerking met WPG Uitgevers (Uitgeverij Manteau).
Grimbergen is bovendien partner van Foire du Livre, de Boekenbeurs, de Literaire Lente en de Zomer van het Spannende boek.

Hartelijk dank Grimbergen BE voor deze mooie middag en de leuke actie hier aan voorafgaand !





11 opmerkingen:

  1. Geweldig allemaal Mieke en leuk om te lezen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mieke, wat leuk! Alleen al erbij zijn is leuk en dan ook nog het boek!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het heel leuk Ellie. Raar, dat ik de enige Nederlander was, vond ik :-)

      Verwijderen
    2. Kan ik wel begrijpen Mieke. Wij hebben dus hier met z'n allen zitten slapen, misschien hadden we beter ons best moeten doen om erbij te kunnen zijn!

      Verwijderen
  3. Dank je voor je reactie, Connie ! Het was een drukte van jewelste :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel leuk verslag Mieke. De enige Nederlandse van die zestig co-auteurs. Ik heb zondag met Luc Deflo nog een babbel gedaan over deze wisselthriller.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer dat hij niet aanwezig kon zijn, maar we hebben toch genoten, nietwaar ? ;-)

      Verwijderen
  5. 60 co-auteurs... wowwwww! Nu ga ik het boek natuurlijk nog scoren. Leuk verslag :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey Mieke, wat leuk joh! Leuk project is dat geweest dan. Ook erg gezellige foto en tof dat je winnaar was. Extra geinig om daar West Mus tegen te komen!

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.