vrijdag 29 november 2013

Recensie van 'De geniale vriendin' van Elena Ferrante



Auteur: Elena Ferrante
Genre: roman
Uitgave: paperback, 336 pagina's
Uitgever: Wereldbibliotheek 2013
ISBN13: 978 90 28425 08 8

Over de auteur:
Ze heeft vier indrukwekkende romans over het vrouwelijk bestaan geschreven, waarvan er drie bij Uitgeverij Wereldbibliotheek verschenen. 'Dagen van verlating', 'De verloren dochter' en dit boek 'De geniale vriendin'. Deze boeken gaan over huwelijk en scheiding, het verlangen naar verbintenis, het moederschap en kinderhaat, de sleur van seks en alles wat vrouwen bezielt. Zoals ook het  vechten om binnen het huwelijk en tijdens het grootbrengen van kinderen een eigen identiteit te kunnen behouden.

'Van Elena Ferrante is alleen bekend dat zij omstreeks 1965 in Napels is geboren en lange tijd in het buitenland heeft gewoond.'

Klopt dit laatste wel ?
Lees ook dit :
http://boeken.vpro.nl/artikelen/2013/september/elena-ferrante.html over Elena Ferrante.


Op de binnenflap van dit boek schrijft de uitgever o.a.:
Wie Elena Ferrante is, is onbekend. Wat haar echte naam is, hoe ze eruitziet, waar en wanneer ze geboren is, waar ze woont en wat ze doet, we weten het niet.
Over haar redenen voor deze anonimiteit schreef ze (Elena Ferrante) ooit:‘Ik geloof dat boeken, als ze geschreven zijn, hun auteurs niet meer nodig hebben. Als ze wat te zeggen hebben, zullen ze vroeg of laat lezers vinden. Als ze niets te zeggen hebben, dan niet. (...) Een auteur die publiciteit accepteert, heeft tenminste in theorie geaccepteerd dat zijn hele persoon, met al zijn ervaringen en gevoelens, ter verkoop wordt aangeboden samen met zijn boek. En dat doe ik niet.’ 


Je begrijpt dat ik niet meer kan vertellen over deze auteur, behalve dan dat ze het graag spannend  houdt en graag schrijft over alles wat vrouwen bezig houdt !
Dat trekt me wel aan.

Samenvatting:
'De geniale vriendin' vertelt de geschiedenis van twee vrouwen en hun levenslange vriendschap. Ze groeien samen op, maar hun levens verlopen geheel verschillend.
Lila en Elena wonen met hun ouders en broertjes en zusjes in een volkswijk in het Napels van de jaren vijftig, een tijd waarin het ondenkbaar is dat meisjes hun tijd verspillen met leren. De intelligente Lila moet van school om te gaan werken. Ze probeert aan haar milieu te ontsnappen door jong te trouwen. Haar beste vriendin Elena mag wél verder leren, maar beseft maar al te goed hoeveel slimmer Lila is. En mooier.

Wat vond ik van dit boek?

Het verhaal wordt verteld door Elena.Voor in het boek worden alle personages aan de lezer voorgesteld, dat is geen overbodige luxe. Er komen flink wat namen in voor. Zo ben je al op de hoogte van de familiaire verhoudingen.
Het verhaal opent met een prachtige proloog, die zich afspeelt in een tijd ver na de gebeurtenissen in dit verhaal, daarom weet je dat er nog meer boeken gaan komen.
Ik genoot zo van deze proloog, wellicht omdat het geschreven is door een ouder hoofdpersonage. Het verhaal beschrijft
op een heel mooie poëtische wijze, de vriendschap tussen twee totaal andere meisjes. De vriendschap is soms heel harmonieus, dan weer furieus zoals we van jonge Italiaanse meisjes verwachten. Ze willen allebei het beste zijn in wat ze doen en denken nog steeds dat met hard werken alles, maar dan ook alles te bereiken is.
Het Napels van na WOII is gewoon voelbaar tijdens het lezen, ook de veranderingen die plaatsvinden terwijl ze opgroeien tijdens hun jeugd en puberteit zijn mooi beschreven .
Wat me opviel is de naam van de hoofdpersoon: Elena. Toevallig hetzelfde als de voornaam van de auteur? We weten niet zoveel over haar, zou het deels autobiografisch kunnen zijn?
Wellicht leren we meer uit de hierna volgende boeken.
Ik vond het een heel goed geschreven boek.


Ik waardeer dit boek op 4/5 sterren.

8 opmerkingen:

  1. Wat een mooie recensie, ik was er ook zo van onder de indruk. Kan niet wachten op deel 2 van deze trilogie, dit einde liet genoeg te wensen over :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je reactie, Tessa. Ik vond het een heel bijzonder boek. Het moet in ieder geval nu verder, dat ben ik met je eens. Ik ben ook heel benieuwd !

      Verwijderen
  2. Lijkt me een mooi boek en je hebt een goede recensie geschreven, Mieke!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze stond al op mijn verlanglijstje maar ik zet hem nu wat hoger! Ik ben gek op Italiaanse verhalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er hangt echt dat Italiaanse sfeertje, Riet ! Een aanrader. Dank je voor je reactie :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.