woensdag 27 november 2013

Even een privé-berichtje



Ik werd ongeveer een week geleden gedwongen om pas op de plaats te maken en hetgeen waar ik mee bezig was op een rijtje te zetten.

Waarom was ik op facebook en twitter gegaan?
Waarom ben ik begonnen met een schrijfcursus?

Dat had alles te maken met mijn gezondheid.
Afgelopen jaren heb ik een heleboel meegemaakt betreffende mijn gezondheid. Ik ben door heel diepe dalen gegaan, maar ben weer omhoog aan het klimmen. Het lezen en vooral het schrijven heeft me daar enorm bij geholpen.
Mijn schrijfcursus heb ik niet meer goed gevolgd en daar ga ik nu verandering in brengen.
Blijkbaar heb ik toch enige structuur nodig, om niet helemaal door te slaan.

Ik blijf alles doen, alleen wat minder. De nadruk zal meer liggen op het schrijven. Wel
blijf ik natuurlijk lezen en recensies schrijven, maar ik ga meer voor mezelf schrijven.
Ik blijf jullie volgen, ook jullie blogs natuurlijk, o.a. via bloglovin'.

Hieronder vinden jullie zes redenen waarom schrijven goed is voor je gezondheid.
Met dank aan West Mus, zij deelde onderstaand bericht op haar tijdlijn.


  1. Schrijven stimuleert het geheugen.Volgens onderzoek verwerken we informatie beter, wanneer we pen en papier gebruiken tijdens het studeren. De fysieke handeling van het schrijven heeft een positieve werking op het procedureel geheugen. Dat deel van de hersenen heeft zowel betrekking op motorische als op bepaalde cognitieve vaardigheden.
  2. Wonden genezen vlugger door te schrijven. Door gevoelens op te schrijven na een traumatische gebeurtenis, genezen ook fysieke wonden sneller. Bij Nieuw-Zeelands onderzoek liet men de helft van de proefpersonen schrijven over emoties, terwijl de andere helft mocht schrijven over alles behalve gevoelens. Vervolgens werd een huidbiopt afgenomen. Bij eerste groep genas de wond sneller dan bij de tweede.
  3. Schrijven helpt tegen kanker. Volgens het medische vakblad The Oncologis  heeft schrijven een heilzame invloed op patiënten die een ingrijpende verandering zoals een kankerdiagnose ondergaan. Door te schrijven gaan kankerpatiënten niet alleen anders naar hun ziekte kijken, ook hun levenskwaliteit gaat erop vooruit.
  4. Schrijven maakt gelukkig. Wanneer hebt u laatst een lijstje gemaakt van alles waar u het leven dankbaar voor kunt zijn? Volgens een Amerikaans onderzoek loont het de moeite om een 'dankbaarheidsdagboek' bij te houden. Mensen die één keer per week de positieve zaken in hun leven neerschrijven, zijn veelal optimistischer.
  5. Schrijven is goed voor de nachtrust. Bovendien zou zo'n dankbaarheidsdagboek ook goed zijn voor uw nachtrust. Volgens onderzoek slapen mensen ook beter, als ze elke avond een kwartiertje de tijd nemen om neer te pennen waar ze dankbaar voor zijn.
  6. Schrijven is goed voor lichaam en geest. Volgens het bladAdvances in Psychiatric Treatment is schrijven ook heilzaam op langere termijn. Schrijven heeft onder meer een gunstige werking op humeur, stress en depressies. Schrijven helpt ook bij de verwerking van een posttraumatisch stresssyndroom. Volgens het blad zou het zelfs goed zijn voor de werking van lever en longen. (YD)
Bron: www.huffingtonpost.com
Knack.be-nieuws in je facebook nieuwsfeed

10 opmerkingen:

  1. Ik denk dat het goed is om af en toe stil te staan bij de dingen die je doet, zeker als je bemerkt dat het net ietwat te veel word. Knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dappere vrouw! Zoek datgene te doen wat je het meest goed doet! X

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Succes met alles Mieke, soms moet je gewoon keuzes maken en zeker voor jezelf gaan. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het komt helemaal goed. Net alsof het al beter gaat nu ik de beslissing genomen heb. Dank je voor je lieve reactie !

      Verwijderen
  4. Ter plaatse blijven staan is nooit leuk maar je hebt geluisterd naar je lichaam en besluiten genomen. Heel mooi hoe je beschrijft wat voor jou belangrijk is. Fijn dat mijn bericht inzicht bracht. Ga ervoor Mieke, het komt helemaal goed. Jij bent een hele sterke vrouw. Schrijf ze! :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.