woensdag 28 oktober 2020

Ik las: 'Flardentango' geschreven door Claire Brentjens

 


Flardentango

Samenvatting:

Evelien raakt uit evenwicht door een opmerking van haar bejaarde moeder over hun expatverleden in Argentinië. Ze vraagt zich af wat haar ouders bezielde om in 1969 met haar in Buenos Aires te gaan wonen, terwijl haar broer en zus in Nederland achterbleven. Twee jaar later woonde zij een tijdje op dezelfde kostschool als haar zus, een periode waaraan ze overwegend mooie herinneringen heeft. Zo mooi zelfs, dat ze het destijds jammer vond dat haar ouders plotseling terug naar Nederland kwamen.

Als Evelien een kleine vijftig jaar later in België woont, probeert ze de puzzelstukken uit het verleden bij elkaar te krijgen. Ze ontdekt dat in Argentinië de jacht op communisten al op gang was gekomen toen zij er verbleven. Hebben haar ouders niks geweten van de staatsrepressie? Er vielen nota bene doden in het noorden van het land, de regio waar ze kort na de incidenten met het hele gezin op vakantie waren. En waarom werd er terug in Nederland nooit meer over Argentinië gesproken?

Stilaan brengt de flardenstorm steeds minder aangename herinneringen bij haar terug. Terwijl Evelien de geheimen van haar ouders ontrafelt, wordt duidelijk dat ze ook iets voor zichzelf verborgen houdt.
(bron info: achterflap)

Bekijk de mooie trailer op Vimeo.

Mijn mening:

De tango is een combinatie van dansstijlen. Deze ‘Flardentango’ is een verhaal dat ontstaan is uit flarden van herinneringen uit levens van de hoofdpersonen; Evelien probeert er een sluitend geheel van te maken.

“Nog een kop koffie en dan ga ik in de kelder op zoek naar het album van Argentinië. Ik kreeg het van Joost toen moeder verhuisde van het grote huis op de Kerkhoflaan naar het appartement in Clingendael. Het was zijn album.”

Het verhaal bestaat uit drie delen; deze indeling is me niet helemaal duidelijk, maar het kan natuurlijk geen kwaad.
Als lezer wordt je door de vlotte schrijfstijl meegesleurd in de vele emoties en je krijgt zeker de indruk dat de auteur goed geïnformeerd is over het verleden van Argentinië.

“Maduro, Trump, Erdogan… de nieuwsprogramma’s zijn niet om aan te horen. Ik schakel de radio uit, luister naar het gereutel in mijn longen.”

De vrij korte hoofdstukken nemen je mee naar verschillende situaties en locaties, een gegeven dat je weer laat denken aan de tango: een combinatie van…
Ik heb ‘Flardentango’ graag gelezen en kijk nu uit naar een ‘Wals’ geschreven door Claire Brentjens.


De auteur:

Claire Brentjens (1959) woonde als kind veel in het buitenland, omdat ze deel uit maakte van een Nederlands expatgezin. Tussen 1969 en 1972 woonde ze in Argentinië, de tijdsperiode waarin ook een deel van haar boek zich afspeelt. Brentjens volgde de Schrijversacademie in Antwerpen, na haar afstuderen in 2015 bleef zij verbonden als voorlezend lid van de Literaire Loge. 
Daarnaast was ze twintig jaar vrijwilliger en ambassadeur voor Trias, een Vlaamse organisatie die ondernemers ondersteunt in de armste landen ter wereld. Onlangs legde zij deze functies neer om zich volledig op haar schrijverschap te kunnen richten. 

Flardentango koopt u bij uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:
Titel: Flardentango
Auteur: Claire Brentjens
Genre: roman
Uitgave: paperback, 390 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Palmslag, 18 november 2019
ISBN: 978 94 93059 28 3
NUR: 301



Met dank aan Uitgeverij Palmslag voor het toezenden van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.