woensdag 21 juli 2021

Ik las: 'Sloddervosje', geschreven door Ella Weisbrod, met illustraties van Heleen Wilkens

 Over de bijzondere vriendschap van Vincent van Gogh met ‘een slordig klein meisje’


Sloddervosje


Stel, niemand trekt zich iets van je aan. Zelfs je moeder niet. Je zwerft maar een beetje rond en je verveelt je suf. Dan zie je die rare schilder. Hij schildert groene luchten! 
Onderaan schrijft hij zeven mooie letters: V i n c e n t. 
En dan gaat hij jou ook nog tekenen. Hij noemt je sloddervosje, terwijl hij er zelf ook niet echt netjes uitziet!
Wat doe je dan? Ga je ‘m ook pesten, zoals een boel kinderen in het stadje doen? Of word je dikke vrienden? 
 


Om samen met kinderen aan de slag te gaan met kijken naar kunst, de betekenis van wat mooi is voor jou en over deze bijzondere vriendschap van schilder Vincent van Gogh met Mireille, is lesmateriaal ontwikkeld door Levendig Uitgeverij. 

Mijn mening:

Op het voorblad staat een mooie tekening waarop Mireille aan het tekenen of schetsen lijkt te zijn.

In 'Vooraf' lees je over het leven van Vincent van Gogh, over zijn afhankelijkheid van zijn broer Theo en over de brieven die ze elkaar schreven. Gelukkig zijn de brieven van Vincent bewaard gebleven in een brievenboek.

Op een dag, half juni 1888, zit Vincent van Gogh net buiten Arles te schilderen. In een brief aan een Engelse vriend schrijft hij dat het een “riviergezicht met een groenachtige hemel” wordt. 
Dat schrijven onderbreekt hij omdat hij bij de rivier een “slordig klein meisje” ziet. Hij maakt in de brief snel een tekeningetje van haar. Later heeft hij daar een schilderijtje van gemaakt. 
Het slordige kleine meisje heet in dit verhaal Sloddervosje. Zij heeft nu een naam en een leven.

‘Sloddervosje’ is een prachtig vormgegeven boek dat leert dat je samen naar hetzelfde kunt kijken, maar toch iets anders kunt zien dan de ander.
Het verhaal speelt zich af van juni 1888 tot en met mei 1889 en wordt verteld door Mireille die Van Gogh ontmoette in Arles, in de tijd dat Vincent het moeilijk had. 
Mireille is geïnspireerd op een meisje in brieven van Van Gogh.
De dialogen tussen Vincent en Mireille zijn levensecht neergezet en zijn zeker geloofwaardig te noemen. Het lijkt alsof je mee mag luisteren naar hun gesprekken. De zus van Mireille is een belangrijk personage in het verhaal, want aan de rest van haar familie heeft ze niet veel.

Vincent noemt in een van hun gesprekken Frédéric Mistral: een Franse schrijver die geboren werd ten noorden van de stad Arles. Om haar die naam te laten onthouden laat hij haar denken aan de harde wind: de mistral.
Van Gogh klaagde veel over de mistral, want het belemmerde hem in zijn werk.

Een aantal schilderijen en tekeningen zijn afgedrukt in ‘Sloddervosje’; de verhaallijn loopt synchroon.
Mireille leert steeds meer zien in de schilderijen en tekeningen van Vincent.

“Gabrielle’s blik glijdt naar de schilder. Ze glimlacht. En hij kijkt terug en  knikt, met aardige rimpeltjes rond zijn ogen.
Even weet ik me los te rukken van de klemmende hand van mijn zus en kan ik op het doek van de schilder kijken.
Als ik één stapje vooruit doe, is het net alsof ik in een plaatje stap.”

‘Sloddervosje’ stimuleert mensen vanaf ongeveer 8 jaar om te leren kijken, en om daarna te beschrijven wat ze zien. 
Wat de een bijvoorbeeld in een veld met bloemen ziet, kan iets heel anders zijn dan wat een ander in datzelfde veld met bloemen ziet.
Belangrijk voor jezelf is, dat je je eigen gevoelens onder woorden kunt brengen of ze kunt vastleggen op papier in een tekening of schilderij. 

Achter in het boek staat een overzicht van de schilderijen van Vincent van Gogh die in het boek zijn gebruikt.
Op de laatste bladzijde staat een prachtige tekening van Heleen Wilkens waarop Vincent en Mireille in gesprek te zien zijn.
Hier zie ik ook een stukje mistral, maar dat is hoe ik het zie...

Ik heb werkelijk kunnen genieten van ‘Sloddervosje’.


Sloddervosje koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: Sloddervosje
Auteur: Ella Weisbrod
Illustrator: Heleen Wilkens
Genre: Lees- en kunstkijkboek voor mensen vanaf 10 jaar.
Uitgave: Hardcover, 40 pagina’s 
Uitgever: Levendig Uitgever, juni 2021
ISBN: 9789083140780 | Prijs € 14,95
NUR: 283


Met dank aan Levendig Uitgever voor het toezenden van een leesexemplaar. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.