maandag 19 december 2022

In Memoriam - professor Olaf Schuiling (1932-19 december 2021) 'Laat de aarde ons helpen om de aarde te redden'

 


Laat de aarde ons helpen om de aarde te redden

Professor Olaf Schuiling was een van dé pijlers van de Nederlandse Geochemie.

Prof. dr. Schuiling is geestelijk vader van het idee om met het mineraal olivijn een groot deel van het broeikasgas CO2 uit de atmosfeer op te laten nemen. Dit in navolging van Seifritz, die de eerste publicatie over actieve CO2 vastlegging met mineralen verricht had. 
Olivijn (magnesiumijzersilicaat) is een veel voorkomend mineraal welke gemalen en verspreid over het land reageert met water en CO2. Daardoor ontstaat bicarbonaat dat in water oplost en met het water naar zee afvloeit. In zee slaat het dan neer als kalksteen. Ook vergroot het opgeloste magnesiumijzersilicaat de CO2 opname extra door een toename van de groei van kiezelwieren, welke neerslaan als koraal.

Roelof Dirk (Olaf) Schuiling (Arnhem, 26 februari 1932 – Bilthoven, 19 december 2021) was een Nederlands hoogleraar aan de Technische Universiteit Delft en aan de Universiteit Utrecht. Tevens was hij geoloog en petroloog.

Olaf Schuiling wilde de opwarming van de aarde te lijf met een veelvoorkomend mineraal, en als de zeespiegel dan toch zou stijgen, had hij een plan om de hele Nederlandse kuststrook op te hogen. In december 2021 overleed de creatieve hoogleraar en populaire docent.

Vandaag las ik bij Deltares.nl de belangrijke volgende stap in het toepassen van olivijn:https://www.deltares.nl/nl/nieuws/belangrijke-volgende-stap-in-toepassen-olivijn/

Toen ik in 2017 las dat 'Olivijn – De steen der wijzen' door Uitgeverij Elmar gepubliceerd zou worden was ik meteen geïnteresseerd. Het is tenslotte een onderwerp dat ons allemaal aangaat.

Lees mijn recensie van het boek met praktische toepassingen, van Olaf Schuiling: https://graaggelezen.blogspot.com/2017/06/olivijn-de-steen-der-wijzen-geschreven.html


Met dank aan Uitgeverij Elmar 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.