donderdag 15 december 2022

Ik las 'Aan de waterlijn' geschreven door Tine Hertmans

 Gedichten


Aan de waterlijn

Het is werkelijk genieten van de mooie gedichten in deze bundel ‘Aan de waterlijn’.
Ze laten het leven zien dat zich afspeelt in onze levens; soms is het  alsof je naar een foto kijkt van een klein meisje aan het strand en daarna naar een foto van hetzelfde meisje maar dan vijftien jaar later. Een andere keer zie je de mens die verantwoordelijk is voor het terugtrekken van de natuur of je leest over herinneringen aan een vroeger leven.

Wat een diepe indruk op mij heeft gemaakt is ‘naoorlogs gebed’. Hierin wordt de lezer aangemoedigd om het beste te maken van iedere dag uit het leven. De laatste regels:

“laat ons in deemoed gedenken
dat geen enkele dag op aarde
voor geen van ons
ooit wederkeert”

Ook de beschrijving over hoe Zeeland is: 
“soms heel veel mensen bij elkaar, maar met veel natuur er omheen”, is mooi gedaan. 
Het leek voor mij heel veel op thuiskomen toen ik ‘brave hendrik’ las.

De gedichten gaan over blijdschap, oorlog, vrede, natuur, teleurstelling, liefde en meer. 
Maar ze gaan in mijn beleving bovenal over de mens, zijn gevoelens en herinneringen.
Dit is een bundel die je graag dichtbij je hebt, zodat je er zo nu en dan een of meer gedichten uit kunt lezen, om daarna je ogen te sluiten en na te denken over je eigen leven.
Ik heb ‘Aan de waterlijn’ graag gelezen.


De auteur:

Tine Hertmans is auteur van poëzie, kinderboeken en korte verhalen.

Ze werkte een tijdlang als leerkracht. Daarnaast is ze niet enkel een fervent dierenliefhebber, maar is ze actief als e-activist. Dagelijks tekent ze talloze petities voor het welzijn van mens, dier en milieu. Haar voorliefde voor alles wat hiermee te maken heeft, resoneert door in haar werk.
Haar poëzie was eveneens al te beluisteren op Klara en op meerdere regionale omroepen in Vlaanderen en Nederland.

Lees meer over Tine op haar website.

Eerder las ik van Tine Hertmans:

Aan de waterlijn koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: Aan de waterlijn
Auteur: Tine Hertmans
Genre: poëzie, bundel, gedichten
Uitgave: paperback, 74 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij Inkt, september 2022
ISBN: 9789083274508
NUR: 306 


Met dank aan Uitgeverij Inkt voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(Bron info: Uitgeverij Inkt)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.