zaterdag 28 oktober 2017

Ik las: 'LYMPH en de k van kanjers', geschreven door Kees Kager



LYMPH en de k van kanjers

Boekgegevens:
Titel: LYMPH en de k van kanjers
Auteur: Kees Kager
Genre: mens en maatschappij, algemeen
Uitgave: paperback, 294 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Aspekt, september 2017
ISBN: 978 94 63382 81 6
NUR: 740

De achterflap:
Halverwege 2015 werd docent/schrijver Kees Kager geconfronteerd met lymfeklierkanker. Natuurlijk maakte de patiënt vanaf de eerste dag aantekeningen. Dat leidde uiteindelijk tot het egodocument LYMPH.
Hiermee meende Kager het kankerboek van zijn leven te kunnen openen en... ook te kunnen sluiten.
Echter, begin 2017 trof het lot hem andermaal. De oncoloog stelde vast, dat er opnieuw sprake was van 'activiteit in de klieren'. Oftewel: de ziekte was terug, een nieuw behandeltraject geboden.
Kager ging wederom de strijd aan. Bij het ter perse gaan van LYMPH was nog niet bekend of zijn kuur zou aanslaan. De schrijver zit weer in de medische molen. Is met LYMPH het verhaal verteld? Of vraagt de status quo binnenkort om een vervolg?

Mijn leeservaring:
Dit is het eerste boek dat ik las van Kees Kager.

In 'Vooraf' las ik dat de auteur steun had aan de verhalen van anderen over hun strijd tegen kanker en dat het de doorslag gaf om zijn eigen verhaal neer te schrijven.
'Ook mijn privé-document kan mensen tot steun zijn, al is het er maar één.'
Zijn voorgeschiedenis is blanco qua ziekte; nooit was hij noemenswaardig ziek en daarom was alles wat hij in de medische wereld tegenkwam een grote ontdekkingsreis.
Zo leest het boek ook; in de hoofdstukken die weer onderverdeeld zijn in een soort van dagboekfragmenten voorzien van een datum, voel je de verwondering die over hem heen komt.

In de vijfentwintig hoofdstukken lees je vanaf het eerste hoofdstuk over zijn gevoelens wanneer hij ontdekt dat hij 'Een vreemde, dikke buik' heeft, tot en met het laatste hoofdstuk met de titel 'Nieuw leven' dat heel andere gevoelens oplevert. Allebei over een dikke buik, maar toch helemaal anders... 
Het is ontroerend om te lezen hoe de auteur beschrijft wat het doet met een gezin wanneer bij een van de gezinsleden kanker wordt geconstateerd.
Daarom is naar mijn mening het tweede gedeelte van de titel zo enorm goed gekozen 
'... en de k van kanjers'. 

Je voelt als lezer de ervaring van de patiënt. Het is alsof de kanker alles opvreet; ook je normale leven, het is niet meer zoals het was en zal ook nooit meer hetzelfde worden. De auteur weet dat hij een chronische ziekte heeft waarvan hij nooit meer zal genezen. Behandelingen die hij ondergaat dienen voornamelijk om de terugkeer van de tumoren uit te stellen.
Op een heldere en eerlijke manier wordt alles beschreven door de auteur. Dat verdient het respect van de lezers omdat het in deze situatie niet altijd even gemakkelijk is om eerlijk te zijn.

Een aantal ervaringen en vragen van Kees Kager waren herkenbaar omdat  ik een vorm van kanker heb gehad en daarvoor ben behandeld. Vooral deze vraag is zo herkenbaar dat het me mijn adem benam toen ik las:
'Waarom ik? Waarom kreeg uitgerekend ik kanker?'
De problemen die een patiënt ondervindt nadat de behandelingen zijn afgesloten zijn niet weg te poetsen door optimisme, maar dat wordt wel verwacht door de omgeving. 
‘Sinds het afsluiten van de chemo- en immunotherapie worstel ik met een verminderde weerstand. Ik heb het vaak koud. Ik heb last van conditionele beperkingen, minder energie, (chronische) vermoeidheid, problemen met gezichtsvermogen. Ik kreeg een zware blaasontsteking. Mijn concentratie is verzwakt en ik wordt ‘s morgens wakker met hoofdpijn. Maar iedereen zegt dat ik er weer zo goed uitzie en vraagt of ik alweer aan het werk ben.’

Tegen de auteur wil ik graag zeggen:
Kees, de nuchtere maar tegelijkertijd warme en soms troostende toon waarin je jouw verhaal vertelt brengt me steun. Ik voel me als (voormalig) patiënt niet meer zo helemaal alleen. Vooral je eerlijkheid is adembenemend. Waarvoor mijn hartelijke dank.

Ik heb 'LYMPH en de k van kanjers' graag gelezen.

De auteur:
(foto: Marc Moussault)

Kees Kager (1954) woont in de kop van Noord-Holland en is al meer dan 25 jaar docent docent aan een ROC. Hij werkt met kansarme jongeren. De school en de moeilijke doelgroep vormen mede het decor in de drie thrillers die hij tot dusverre publiceerde. 
Kager was naast zijn baan vele jaren freelance journalist. Hij schreef vooral over sport voor de regionale pes. In 2005 verscheen zijn eerste spannende roman, getiteld 'Het Zwanenwater'. In 2009 kwam hij met 'De koorzangers', in 2015 gevolgd door zijn derde thriller 'Veldslag om Viridis'.

LYMPH en de k van kanjers koopt u bij uw lokale boekhandel of bij

2 opmerkingen:

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.