donderdag 12 oktober 2017

Ik las: 'Recepten voor liefde en moord', geschreven door Sally Andrew

'Een humoristische, spannende en smakelijke roman die zich afspeelt in een boeiend deel van Zuid-Afrika.' - Alexander McCall Smith

Recepten voor liefde en moord

Boekgegevens:
Titel: Recepten voor liefde en moord
Auteur: Sally Andrew
Genre: roman
Uitgave: paperback, 385 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Orlando, april 2017 
ISBN: 978 94 92086 39 6
NUR: 302
Originele titel: Recipes or Love and Murder – A Tannie Maria Mystery
Vertaald door: Barbara Lampe
Vertaling recepten: Natascha van der Stelt

De Zuid-Afrikaanse Tannie (tante) Maria is een weduwe van middelbare leeftijd die van koken én lekker eten houdt. 
Ze stelt zichzelf aan de lezer voor:
'Mijn moeder was Afrikaans en mijn vader Engels en hun talen zijn in mij vermengd. Ik proef in het Afrikaans en discussieer in het Engels, maar als ik ga vloeken wordt het weer Afrikaans.'

Tijdens haar huwelijk werd ze door haar man mishandeld, maar ze bleef bij hem. Ze troostte zich steeds met het verzinnen van heerlijke gerechten om deze dan samen met haar man te verorberen. Ze had het idee dat de mishandelingen hierdoor wat minder heftig werden...
Na zijn dood deelt ze haar liefde voor koken als culinair journaliste in haar column in de plaatselijke krant, totdat de Karoo Gazette besluit dat er meer behoefte is aan een brievenrubriek waarin advies over liefdesperikelen wordt gegeven. 
Schoorvoetend gaat Tannie Maria akkoord, tenslotte is bij een gebroken hart niks zo troostend als melktert of een ander heerlijk gerecht. Dat is haar eigen ervaring en daar wil ze graag over schrijven.

De rubrieken zijn een succes, een grote diversiteit aan personen reageert en vraagt om een oplossing in de vorm van een recept. Deze worden dan vanzelfsprekend graag aangeleverd door Tannie Maria waarna de dankbetuigingen volgen. 
De recepten die Tannie Maria terug stuurde vormden tezamen een kookboek, met als titel: Recepten voor liefde en moord. De ingrediënten en bereidingswijze zijn te lezen in hoofdstuk drie van dit boek. De combinatie is heel knap gevonden en is bovendien humoristisch!

Een vrouw die aan Tannie Maria advies heeft gevraagd wordt vermoord, en Tannie raakt met gevaar voor eigen leven betrokken bij het onderzoek.
Daar zit hoofdinspecteur Henk Kannemeyer helemaal niet op te wachten en dat laat hij ook duidelijk weten. Het blijft niet bij die ene moord en ondanks verwoede pogingen van de rechercheur met de indrukwekkende kastanjebruine snor om haar te beschermen en haar er van te overtuigen dat ze afstand moet bewaren, gaat Tannie Maria verder met haar onderzoek. 
'Mijn ogen gingen open en dicht in de hoop  zich aan te passen aan het zwakke licht. Ze zagen de omtrek van een grote vorm die aan het plafond leekt te hangen en de vloer niet raakte. Mijn neus bevestigde mijn vermoeden. De geur van vlees. Koud vlees hing vlak voor mijn gezicht. Mijn keel gilde en mijn voeten sprongen achteruit... Natuurlijk kwam er geen antwoord. Dit was geen ruimte voor levende wezens.'

Van het ene op het andere moment is Tannie Maria betrokken bij iets dat veel donkerder is dan haar karnemelkchocoladetaart.
Maar er ligt nog meer op de loer, zelfs verliefdheid.

In deze spannende roman beschrijft Sally Andrews in een rustig tempo de gebeurtenissen. De geuren en kleuren worden zo levensecht beschreven dat je graag naar de Kleine Karoo toe zou willen gaan. Je voelt je vertrouwd met de omgeving, het klimaat en de personages als je aan het lezen bent. Het is duidelijk dat de auteur goed bekend is met de door haar beschreven natuur en bewoners van de Kleine Karoo. 

Achterin het boek staan nog een aantal recepten die genoemd worden in het verhaal, deze heb ik nog niet uitgeprobeerd maar ik ga dat zeker doen!
Recepten voor liefde en moord is een vermakelijk, (ont)spannend en 'heerlijk' boek. 
Ik heb het graag gelezen en ben daarom benieuwd naar Tannie Maria en de satanische monteur die in 2018 zal verschijnen.

De auteur:
(foto: Andrea Nixon)

Sally Andrew woont met haar man de kunstenaar Bowen Boshier en diverse wilde dieren (waaronder een enorme eland en een geheimzinnig luipaard) in een kleistenen huis op een natuurreservaat in Klein Karoo, Zuid-Afrika. Ook brengt ze veel tijd door in de Zuid-Afrikaanse wildernis en aan de kust in Muizenberg. Ze heeft een master in Volwasseneneducatie gehaald aan de Universiteit van Kaapstad.
Jarenlang was ze activiste op gebied van maatschappij en milieu. Daarna was ze enige tijd de manager van Bowen als kunstenaar, maar uiteindelijk besloot ze om zich volledig toe te leggen op het schrijven.

Recepten voor liefde en moord is haar debuutroman. Deze verschijnt in meer dan twintig landen in vertaling. Het vervolg, Tannie Maria and the Satanic Mechanic, is zojuist verschenen en zal volgend jaar in Nederlandse vertaling verschijnen met de titel Tannie Maria en de satanische monteur.


Recepten voor liefde en moord koopt u bij uw lokale boekhandel of bij

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.