donderdag 5 oktober 2017

Nobelprijs voor de Literatuur voor Kazuo Ishiguro

Zojuist heeft het Nobelcomité in Stockholm bekendgemaakt dat de Nobelprijs voor deLiteratuur 2017 is toegekend aan de Engelse auteur Kazuo Ishiguro.

Kazuo Ishiguro is in 1954 geboren in Nagasaki en woont sinds zijn vijfde in Engeland.
Hij is een van de meest bekroonde en gelauwerde auteurs uit het Engels taalgebied, en zijn werk is in meer dan 40 talen vertaald. Dankzij de eveneens bekroonde en succesvolle verfilmingen van De rest van de dag en Laat me nooit alleen heeft hij een groot publiek weten te bereiken en te raken.

Ishiguro's werk kenmerkt zich door zijn veelvormigheid en de manier waarop hij een grote diversiteit aan genres onderzoekt in zijn romans. De rest van de dag is geschreven in de stijl van een negentiende-eeuwse Engelse roman, in Laat me nooit alleen verkent hij de grenzen van de sciencefiction, in zijn meest recente roman Vergeten reus uit 2015 liet hij zich inspireren door fantasymotieven.

‘Zowel naar vorm als inhoud is Ishiguro in Laat me nooit alleen op zijn zuiverst. Als er zoiets
als een fluwelen mokerslag bestaat, is hij de uitvinder ervan.’ – de Volkskrant

‘ Vergeten reus [is] meer dan een historische roman […]. In hoogste instantie is het een
meditatie over collectief vergeten, over herinneringen, trauma’s, liefde, dood.’ – Jeroen
Vullings in Vrij Nederland

‘Vooral fascinerend vanwege de durf van Ishiguro om dit raadselachtige verhaal haast
tempoloos te schrijven. […]  Vergeten reus is een roman die zijn eigen regels stelt.’ – Theo
Hakkert in Wegener

Toen wij wezen waren  toont een schrijver aan de top van zijn kunnen.’ – The Independent

(bron: Atlas Contact)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.