zaterdag 7 september 2019

Ik las: 'Magische regels', geschreven door Alice Hoffman

Van de internationale bestsellerauteur van 'Magische praktijken'


Magische regels

Op de achterflap lees je over de vloek voor de familie Owens die 300 jaar geleden begon toen Maria Owens werd beschuldigd van hekserij: ze werd verliefd op de verkeerde man.

"Hun stammoeder, Maria Owens, die in 1680 naar Amerika was gekomen, bleef zelfs voor haar eigen familie een mysterie. Niemand wist wie de vader van haar kind was, en niemand kon bevatten hoe ze zo'n prachtig huis kon laten bouwen terwijl ze een vrouw alleen was, schijnbaar zonder middelen.
De afkomst van de opvolgers van Maria was al even dubieus. Echtgenoten verdwenen zonder een spoor. Dochters brachten dochters voort. Kinderen liepen weg en werden nooit meer teruggezien."

Midden jaren zestig in het New York van de twintigste eeuw weet Susanna Owens dat haar drie kinderen uniek zijn, en ze stelt strenge regels op: niet wandelen bij maanlicht, geen rode schoenen of zwarte kleding dragen, geen katten, geen kraaien, geen kaarsen, geen boeken over magie. En het allerbelangrijkste: nooit, maar dan ook nooit verliefd worden.
Susanna kreeg twee dochters en (heel bijzonder in deze familie) een zoon: Franny, Jet en Vincent.
Deze kinderen hebben totaal andere karakters maar trekken toch heel erg naar elkaar toe.

Voor in het boek las ik over rechter John Hathorne waarover ik bij Wikipedia het volgende las:
John Hathorne (1641 - 1717) was koopman en magistraat van de Massachusetts Bay Colony en Salem, Massachusetts. Hij is het best bekend voor zijn vroege en vocale rol als een van de leidende rechters in de Salem heksenprocessen.
Later in het verhaal lees je hoe groot de rol van deze man is geweest in dit verhaal.

"Vandaag rook alles aards, de rijke geur van muls en rottende bladeren en wortels. Het was een einde en een begin, want de maand zelf was net een poort. Oktober begon als een gouden uur en eindigde met Samhain, de dag waarop de werelden van de levenden en de doden zich voor elkaar open stelden."

Het verhaal is in de derde persoon geschreven. De vier verschillende verhaallijnen zijn hierdoor gemakkelijk te onderscheiden.
Door de manier van schrijven werd ik meteen geboeid en las nadat ik even opkeek uit mijn boek en een diepe zucht geslaakt had, verder over de levens van deze kinderen en allen die belangrijk voor hen waren.

"Haar moeder verborg zonder enige twijfel iets onder de dikke lagen mascara die ze droeg. Ze sprak nooit over haar familie en de kinderen hadden nog nooit ook maar één bloedverwant ontmoet. Naarmate ze ouder werden, werden hun vermoedens sterker. Susanna Owens sprak in raadsels en gaf nooit rechtstreeks antwoord."

Een bezoek aan hun tante Isabelle in Massachusetts brengt meer duidelijk over het leven voor de kinderen. Ze leren nog een familielid kennen: April. Deze vrouw zal nog een grote rol in hun leven gaan spelen, groter dan ik in eerste instantie gedacht had. 

De kinderen werden gewaarschuwd: 'Weet dat liefde een vloek is voor onze familie', maar ze willen allemaal op hun eigen manier toch de ware liefde vinden.

Alle karakters worden door Hoffman duidelijk beschreven. 
Behalve dat heeft ze door de beschrijving van hun uiterlijk, hun eigenaardigheden en de omgeving waarin ze zich ophouden, me het gevoel gegeven hebben dat ik ze persoonlijk ken.

Magische regels is een betoverende en sfeervolle roman die eraan herinnert hoe belangrijk familie is en dat je alleen menselijk kunt zijn door trouw te blijven aan jezelf en daar ook naar leeft.
Mijn verbeeldingskracht draaide zoals steeds wanneer ik een goed boek lees, op volle toeren.




De auteur:

Alice Hoffman (1952) is een van Amerika’s meest geliefde auteurs. Ze schreef diverse romans, waaronder Een verbintenis van tegenpolen, Het museum van zonderlinge zaken, De duivenhoudsters en Magische praktijken.
Neem even een kijkje op haar website.

Eerder las ik van Alice Hoffman:  Het museum van zonderlinge zaken

Magische regels koopt u bij uw lokale boekhandel of bij

Boekgegevens
Titel: Magische regels
Auteur: Alice Hoffman
Genre: literaire roman
Uitgave: paperback, 352 pagina's
Uitgever: Uitgeverij Orlando B.V., 15 februari 2019
ISBN: 978 94 92086 92 1
NUR: 302
Oorspronkelijke titel: The Rules of Magic
Vertaald door: Saskia Peterzon-Kotte


Met dank aan Uitgeverij Orlando voor het toezenden van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.