zondag 22 september 2019

Ik las: 'Mama is hier', geschreven door Mariette Zweers



Mama is hier

Waar gaat Mama is hier over?

Voor de buitenwereld zijn ze een koppel dat het goed voor elkaar heeft: Matthijs zorgt voor het inkomen, Olga regelt het huishouden en hun dochter Juliette is ‘haar project’. 
Als Matthijs gechanteerd wordt en Juliette onder onduidelijke omstandigheden een ongeluk krijgt, meent Olga te weten wie haar gezin bedreigt. 

Ze neemt het heft in eigen hand om te voorkomen dat ze alles kwijtraakt. 
Overlevingsinstincten uit een ver verleden komen boven…

Mijn mening:

Toen ik bovenstaande tekst van Ambo Anthos onder ogen kreeg werd ik meteen benieuwd naar het verhaal.
Ik werd niet teleurgesteld!

Deze thriller werd onderverdeeld in drie delen en een juweel van een epiloog. Je krijgt op dat moment weer de kans om uit te ademen.
Mariette Zweers heeft een heerlijke schrijfstijl; het verhaal loopt lekker, het is vlot geschreven, zonder moeilijke woorden. 
Ik had het boek in een mum uitgelezen: Mama is hier is een ware pageturner!

In het begin krijgt de nieuwsgierigheid zeker kans om te groeien; het is nog niet zo spannend als je zou willen maar dat wordt ruimschoots goed gemaakt door de geloofwaardigheid van het verhaal. De hoofdpersoon Olga lijkt het voor elkaar te hebben: ze leidt een ideaal leven zou je kunnen zeggen. Maar het wordt al snel duidelijk dat het vooral schone schijn is en dat de realiteit totaal anders is. 

"Ik was van slag. Niet alleen vanwege het verhaal en de herinnering die het  opriep aan wat we zelf onlangs hadden meegemaakt, maar ook door het besef dat iemand die ik kende, iemand met wie ik ooit had samengewerkt, die hetzelfde baantje had gehad als ik, dit had neergezet. Ik voelde me hol van binnen, irrelevant." 
  
Ik kan een gevoel van medeleven met de hoofdpersoon niet ontkennen, maar het respect voor haar moest in het begin nog rijpen. 
De auteur heeft een bepaald aspect uit het verleden van Olga niet helemaal duidelijk gemaakt voor de lezer: hier blijft nog wat te raden over.

Regelmatig wordt geprobeerd de lezer op het verkeerde been te zetten, waardoor het drama nog meer de kans kreeg om uit te groeien tot deze indrukwekkende psychologische thriller. 
Ik heb Mama is hier graag gelezen en ben heel benieuwd naar een volgende thriller van Mariette Zweers.



De auteur:

Mariette Zweers (1968) werd met haar debuut Maakbaar genomineerd voor de Schaduwprijs 2017. Met Mama is hier heeft ze haar stem gevonden. Mariette Zweers is van huis uit manager en werkt als docent bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. 

Mama is hier koopt u bij uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens
Titel: Mama is hier
Auteur: Mariette Zweers
Genre: literaire thriller
Uitgave: paperback, 280 pagina's
Uitgever: Ambo|Anthos uitgevers, april 2019
ISBN: 978 90 26346 73 6
ISBN: 978 90 26346 74 3 (eBook)


Met dank aan Ambo|Anthos uitgevers voor het toezenden van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.