donderdag 21 mei 2020

Ik las 'De Wolffs Bestiarium' geschreven door Martijn Adelmund met illustraties van Maarten de Wolff

Een roman over de liefde voor boeken en de verlokkingen van het kwaad


De Wolffs Bestiarium

Anton is niet echt gelukkig. Hij slijt zijn dagen door te werken in een statige oude universiteitsbibliotheek. Als hij kennismaakt met het werk van de jonge kunstenaar Maarten de Wolff vindt hij nieuw elan. Hij ordent en alfabetiseert de tekeningen en begint een bestiarium samen te stellen. Vanaf dat moment neemt zijn leven een spannende wending. 

Door 'De Wolffs Bestiarium' komt hij in aanraking met een geheim genootschap van boekdrukkers, de ware liefde en zijn eigen duistere kant. Zal Anton op het rechte pad blijven, of bezwijkt hij voor de verlokkingen van het bestiarium?
(bron info: Quasis Uitgevers)

Mijn mening:

Nooit eerder zag of las ik zo’n boek; het is zonder meer uniek.
De Wolffs Bestiarium is niet onder één noemer te noemen; het is behalve spannend, romantisch, fantastisch en soms humoristisch ook historisch te noemen. Maar fantasy staat bovenaan mijn lijstje.

Ik las dit boek tijdens een verhuizing; hier blijkt wel uit dat het een boek is wat je rustig even weg kunt leggen om later weer op te pakken en de draad van het verhaal ook weer meteen te pakken te hebben.

De illustraties zijn prachtig en bijzonder passend in het verhaal. Wat ook leuk gedaan is dat wanneer je leest dat Anton Quist in het donker iets beleeft de pagina waarop die belevenis gedrukt is, anders dan de rest van het verhaal met witte letters op een donkere achtergrond afgedrukt is.

Anton vond een manuscript en die beleving staat beschreven in geheimschrift. Ik heb even moeten puzzelen, maar heb alles kunnen ontcijferen. Ook dat is in stukjes te doen.

Behalve een spannend verhaal, afgewisseld met poëzie, is het een naslagwerk geworden waaruit de liefde voor woorden, het bespreken van kunst, fabels en vooral de liefde voor het behouden van boeken blijkt. De illustraties maken het verhaal compleet en triggeren bovendien de fantasie van de lezers nog meer.

“Psychopaat (Homo psychopathus)
(de; m; meervoud: psychopaten)
1 *mens met ernstige hechtingsproblemen. Dat uit zich bijvoorbeeld in het wegdoen van boeken die bewaard hadden kunnen worden voor het nageslacht. De kenmerken van een psychopaat uiten zich op jonge leeftijd, bijvoorbeeld door het verbranden van *mieren met een vergrootglas of het in tweeën hakken van * regenwormen.”

Ik denk dat ik uit dit boek nog regelmatig opnieuw een stuk zal lezen omdat ik ongetwijfeld steeds iets nieuws tegen zal komen.
Het terugbladeren en heel nieuwsgierig alvast een woord opzoeken uit een verwijzing naar iets waar je eigenlijk nog niet bij bent aangeland, maar wel nieuwsgierig naar bent is heerlijk om te doen.


Over de makers:

Schrijver Martijn Adelmund en illustrator Maarten de Wolff delen hun liefde voor het fantastische en vertellen los van elkaar al twintig jaar verhalen. Ze publiceerden samen in het tijdschrift Wonderwaan en exposeerden in museum De Casteelse Poort.

De Wolffs Bestiarium koopt u bij uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens
Titel: De Wolffs Bestiarium
Auteur: Martijn Adelmund
Illustrator: Maarten de Wolff
Genre: roman, maar zoveel meer
Uitgave: paperback met illustraties, 426 pagina's
Uitgever: Quasis Uitgevers, 1e druk augustus 2019
ISBN: 978 94 62099 32 7
NUR: 301


Met dank aan Quasis Uitgevers voor het toezenden van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.