vrijdag 8 mei 2020

Ik las: 'Bloedmaan' geschreven door Johnny Bollé



Bloedmaan

Op de avond van de bloedmaan springt in Parijs iemand van de Pont Louis-Philippe. Luttele uren later wordt in Barcelona een brute moord gepleegd. Of zijn het zelfs twee moorden? 

In de aanloop naar deze dramatische gebeurtenissen speelt de beroemde actrice Eloise De Moines een centrale rol. Maar zelf vermoedt de labiele Eloise niets: zij is uitsluitend bezig met de opnames voor haar nieuwste film én de voorbereidingen voor het sprookjeshuwelijk met haar verloofde Philippe, de dag na de bloedmaan. 
En dan wordt ze ook nog gekweld door hallucinaties. Gelukkig voelt Eloise zich volledig gesteund door Philippe en haar jonge vriendin Babet, maar is haar vertrouwen in hen wel terecht? En welke rollen spelen de personal trainers Jolinde en Noah? 

Eén ding wordt in elk geval snel duidelijk: de nacht van de bloedmaan zal voor iedereen dramatisch zijn…
(bron info: achterflap)


Mijn mening:

Voor in het boek lees je twee stukjes uit songteksten; je weet pas later hoe belangrijk deze twee zullen zijn. Ze passen perfect bij twee van de personages; het is een beschrijving van hun karakter.

De proloog heeft als titel “Parijs, 27 juli 2018”. Hierin lees je over drie gebeurtenissen en achteraf blijkt dat je hier al meteen op het verkeerde been wordt gezet door de auteur; dat is knap gedaan.
Het verhaal speelt zich af in verschillende plaatsen, waaronder Zoutelande.

Het veelvuldig wisselen in tijd en plaats heeft tot gevolg dat je goed je aandacht bij het verhaal moet houden zodat je niets mist van hetgeen er gebeurt in de levens van de personages. 
Het is indrukwekkend hoe Johnny Bollé deze personages tot leven weet te brengen door de nauwkeurige beschrijvingen van hun gedragingen en hun (on)hebbelijkheden.
De dialogen zijn levensecht waardoor het lijkt alsof je stiekem meeluistert.

‘Philippe?’
‘Ja?’
‘Die man.’
‘Wat?’
‘Het was Ivan.’
‘Hè? Dat is onmogelijk. Dat weet je zelf ook wel.’
‘Ik weet het zeker.’
‘Morgen laten we je onderzoeken, Eloise. Ik heb er genoeg van!’

Naarmate je verder in het boek leest denk je te weten waar het verhaal naartoe zal gaan, maar niets is minder waar zo zal blijken. De auteur heeft de verschillende verhaallijnen op een ingenieuze manier verweven en pas later in het boek zie je hoe je eigen vermoedens, waarvan je dacht dat ze vanzelfsprekend waren, helemaal van de tafel geveegd worden. 

De eerste keer dat ik de brief lees, kan ik de inhoud niet vatten.
De tweede keer barst ik in tranen uit.
De derde keer wordt ik zó boos dat ik het wel kan uitschreeuwen.
Mijn moeder is een monster.

Wat leuk was om de eerste thriller van Bollé ‘Egyptisch Blauw’ weer tegen te komen in ‘Bloedmaan’. Een aantal personages uit ‘Egyptisch Blauw’ kom je ook tegen in ‘Bloedmaan’ maar ‘Bloedmaan’ is zonder meer zelfstandig te lezen.
In ‘Bloedmaan’ is de kleur rood nadrukkelijk aanwezig. 
NB: Gisteravond (7.5.2020) was er sprake van een supermaan, toevallig of niet?

En dan zie ik hem staan. Tussen de fans die nog steeds foto’s nemen van mijn taxi. Mijn hart staat stil maar toch ben ik niet verrast dat hij hier opduikt. Deze keer laat ik de panische angst niet toe, alhoewel hij toch probeert om de baas te worden over mij en mijn rationeel denken. Deze keer wil ik het zeker weten. Wie is die man met dat blauwe hemd die tussen de menigte staat?

‘Bloedmaan’ is spannend tot en met de laatste bladzijde. Als je begint te lezen is er geen stoppen meer mogelijk totdat je het boek helemaal uit hebt gelezen. Een waarschuwing die door het verhaal is verweven: ‘Neem niets als vanzelfsprekend aan’. 
Neem deze waarschuwing ter harte en geniet van ‘Bloedmaan’.


De auteur:

Johnny Bollé woont in Antwerpen en is een schrijver van korte verhalen en literaire thrillers.
Hij studeerde af als paramedicus aan de Hogeschool van Antwerpen. Op zijn dertigste deed de sportieve Antwerpenaar een carrièreswitch en maakt van zijn hobby zijn beroep. Hij werd personal trainer groepslescoördinator, een beroep dat hij nog steeds vol enthousiasme uitoefent.

Schrijven is al sinds zijn jeugd zijn grote passie. Wanneer hij onderweg is, heeft hij steeds zijn notitieboekje bij de hand om nieuwe ideeën te noteren. Net zoals sporten zijn lezen en schrijven voor hem een uitlaatklep waardoor hij tot rust komt. Het grootste gedeelte van zijn vrije tijd besteedt hij dan ook achter zijn moderne schrijftafel: de computer. 

In april 2018 won hij de schrijverswedstrijd 55 woorden, een initiatief van Schrijverspunt. Zijn verhaal Claustrofobie werd bekroond met de publieksprijs van MicroSleutel van Sweek. Met zijn kortverhaal Bitter Kerstgebak kwam hij op de longlist terecht van de schrijfwedstrijd Het Kerstdiner van Schrijven Online.

Eerder las ik van Johnny Bollé zijn thrillerdebuut Egyptisch Blauw. 

Neem ook een kijkje op zijn website.

Bloedmaan koopt u bij uw lokale boekhandel of bij

Boekgegevens:
Titel: Bloedmaan
Auteur: Johnny Bollé
Genre: thriller
Uitgave: paperback, 303 pagina's
Uitgever: ISJB Uitgevers, september 2019
ISBN: 978 90 83025 62 9
NUR: 332


Met dank aan de auteur voor het aanleveren van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.