vrijdag 4 juni 2021

Ik keek en luisterde naar 'Ezelsoortjes'. Dit boek met CD verschijnt op 1 juli aanstaande op de Nederlandse en Vlaamse boekenmarkt.

 


Ezelsoortjes

Van de achterflap:

'Papa, wat doe je?'

'Ik zet een muziekje op. Dan doe ik mijn ogen dicht en dan brengt de muziek me naar verhalen toe.' 

'Welke verhalen?' 

    'Mijn eigen verhalen. Waarvan ik nu nog niet weet dat ik ze heb.' 

'Heb ik ook eigen verhalen?'

'Zeker. Iedereen heeft dat. Ik zal je meenemen naar die van mij. Ogen dicht en luisteren maar...' 

Luister naar de aanstekelijke muziekstukken van Jacques Ibert* en laat je gedachten de vrije loop. De fantasievolle dialogen en illustraties helpen je op weg. 

*Jacques Ibert (1890-1962) was een kleurrijke en technisch fijnzinnige componist, die naast werken voor orkest ook o.a. toneel- en filmmuziek schreef en voor ballet en opera componeerde. 

Op de CD in dit boek staat pianomuziek die hij schreef tussen 1910 en 1922, getiteld ‘Histoires’. Voor deze gelegenheid uitgevoerd door Aukelien Kleinpenning (saxofoon) en Charlie Bo Meijering (Piano). 

Ezelsoortjes is een magische mix van muziek, tekst en beeld voor kinderen vanaf 4 jaar.

Lees de eerste bladzijden

Mijn mening:

‘Ezelsoortjes’ is naar mijn mening een uniek luister-, kijk- en fantaseerboek.

Dit boek is voorzien van het FSC keurmerk. Dit garandeert dat het gedrukt is op milieuvriendelijk papier.

Een tip: laat de kinderen eerst de plaatjes zonder tekst bekijken en laat ze raden waar het verhaal over gaat. De mooie illustraties nodigen zonder meer uit om de fantasie op los te laten. Ze zijn een belangrijk onderdeel van dit boek. Daarna kan de CD gedraaid worden.
De kinderen maken op deze manier op een speelse manier kennis met (licht-)klassieke muziek terwijl hun fantasie geprikkeld zal worden. Ook het stellen van een vraag stimuleert de fantasie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een filosofische vraag. Dit prikkelt het denkvermogen en vaak ook de fantasie van kinderen.
Zorg dan dat je als volwassene doorvraagt over de ideeën van het kind. Op deze manier worden kinderen steeds gestimuleerd om verder te denken of het van een andere kant te bekijken.

Het is belangrijk om de tijd te nemen om samen met uw kind(eren) te kunnen genieten van dit bijzondere kijk- en luisterboek. Dit boek is ook heel geschikt om een aantal maanden later samen nog een keer te bekijken en te luisteren naar de CD. Je zult zien dat de kinderen dan met andere verhalen op de proppen komen.

Ik heb werkelijk genoten van dit boek en waardeer het met vijf stralende sterren.


Ezelsoortjes reserveert u bij (de webwinkel van) uw favoriete boekhandel of bij:
Bruna.nl
bol.com
BookSpot
Libris
Standaard Boekhandel

Boekgegevens:

Titel: Ezelsoortjes
Concept: Aukelien Kleinpenning website
Muziek: Jacques Ibert (1890-1962)
Arr.: Marcel Mule / Jacques Larocque
Saxofoon: Aukelien Kleinpenning – professioneel saxofoniste
Piano: Charlie Bo Meijering website
Teksten: Sanne Zweije, theatermaker website
Illustraties: Agnes Loonstra website
Opname en techniek: Maarten Elzinga website

Bijgeleverde CD is ingesproken door: Bink Verkerk, Floris Verkerk (DeLaMar Theater) en Frank Groothof (Sesamstraat) website

Genre: kinderboeken vanaf 4 jaar, luisterboek
Uitgave: hardcover, 24 pagina’s met CD
Uitgever: Uitgeverij BLOP, verwacht 1 juli 2021 website
ISBN: 9789082851533
NUR: 078

Met dank aan Uitgeverij BLOP voor het toezenden van een recensie-exemplaar.


Uitgeverij BLOP is een kleine, onafhankelijke en maatschappelijk betrokken eenmansuitgeverij van kwaliteitsuitgaven. Deze uitgaven worden niet gesubsidieerd.

FSC Keurmerk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.