woensdag 2 juni 2021

Ik las: 'Revolutie' geschreven door Annette van Zuijlekom de Zeeuw

 Een liefdesverhaal dat geen tijd kent.


Revolutie


Bilaneiland 2018
Bliss leidt een eenvoudig maar zinvol leven en ze is eigenaar van een strandtent. Ze werkt en woont in een afgelegen baai en lijkt niets gemeen te hebben met de rijke en machtige, maar ook oppervlakkige familie Lorenson. Behalve de bijzondere grond die zij in hun bezit hebben, want daar heeft Bliss grootse plannen mee. Wanneer ze Xander Lorenson ontmoet in een club, wordt de mogelijkheid om haar doel te kunnen bereiken, haar voor de voeten gegooid. Als Bliss naast een sterke lichamelijke aantrekkingskracht ook een onlosmakelijke verbinding voelt tussen hen twijfelt ze of ze wel gebruik kan, en wil maken van deze buitenkans.

Bilaneiland 1718
Roos Kirby neemt een sprong in het diepe als ze in gaat op het aanbod van Dominic Lorenson. Ze gaat voor hem werken als kinderjuf in het paleis waar hij woont met zijn gezin. Op dat moment beseft Roos nog niet, dat de keuzes die ze daar gaat maken, driehonderd jaar later, grote gevolgen zullen hebben.

Het boek begint met de proloog die zich afspeelt op het eiland Bilan in het jaar 1995. Jada is op zoek naar het dagboek van Roos en vraagt aan Bliss of zij weet waar het is. Wat er dan gebeurt, geeft een al kijkje in de beide verhalen.

De twee verhaallijnen lees je apart maar toch horen ze op een mooie manier bij elkaar. Hoe verder je in het boek bent, des te duidelijker wordt het voor de lezers.
De auteur hanteert een fijne schrijfstijl zodat je aan het betreffende verhaal gekluisterd blijft en geniet van hetgeen je leest. 
De personages zijn duidelijk uitgewerkt waardoor je door hun ogen mee kunt kijken naar de gebeurtenissen die zich afspelen.

De haarbomen die magische bessen geven, zijn een belangrijk onderdeel in beide verhalen. 
Ik moest hierbij denken aan een stuk van Tjerk Miedema over bomen en bossen in de Griekse mythologie:
“In de Griekse mythologie vervulden veel bomen een rol. Veel meer bomen, alle met hun eigen geschiedenis, waren er belangrijk, zoals de amandelboom, de appelboom, de es, de els, de vlier,
de meidoorn…” 

De titel die op de mooie cover is afgebeeld, is een verhaal op zich.
In het woord ‘revolutie’ zit ook het woord ‘love’ maar dan achterstevoren gespeld. Knap gevonden!
Dit sluit naadloos aan bij Bliss die lessen geeft om meer verdieping te vinden in het leven.

“Na vele jaren ben ik weer in dezelfde herberg. En weer ben ik met een vreemde man naar boven gegaan. Alleen vannacht is het precies zo verlopen zoals ik gehoopt had.”

“Afgelopen nacht koos ik heel bewust, juist omdat ik zoveel van mezelf houd, voor een nacht vol genot met een lieve, aantrekkelijke man. Beide keren was ik vrij en een volwassen vrouw, maar nu ben ik ook werkelijk vrij en volwassen als mens omdat ik weet wie ik ben, waar ik ben en waarom ik ben.”

Roos laat door haar handelen zien dat liefde niet altijd hetzelfde hoeft te betekenen en dat van jezelf houden een belangrijk onderdeel is van alles.
Als je niet van jezelf kunt houden, kun je ook niet van een ander houden.

Ik heb ‘Revolutie’ graag gelezen.


De auteur:

Annette van Zuijlekom de Zeeuw (1971) is geboren en opgegroeid in Zuid-Holland. Op haar negenentwintigste is ze samen met haar man, dochter en ongeboren zoon verhuisd naar een klein dorpje in Drenthe.
Eerder verscheen de trilogie: De legende van Bilaneiland.

Lees meer over Annette op haar website Zara4Life.

Revolutie koopt u bij (de webwinkel van) uw favoriete boekhandel of:

Boekgegevens:

Titel: Revolutie
Auteur: Annette van Zuijlekom de Zeeuw
Genre: roman
Uitgave: paperback, 376 pagina’s
Uitgever: Zara4Books, april 2020
ISBN: 978 90 83056 80 7
NUR: 340

Met dank aan Zara4Books voor het toezenden van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.