vrijdag 25 juni 2021

Ik las: 'Colombe', geschreven door Christine Van den Hove

 


Colombe

1838. 
In een bergdorp in het diepe zuiden van Frankrijk worden op dezelfde dag twee kinderen geboren. De twee meisjes, Colombe en Amparo, groeien samen op en voelen zich steeds sterker tot elkaar aangetrokken. Maar in hun tijd en omgeving bestaan er niet eens woorden voor wat ze voelen. Als Colombe dan ook trouwt met de teruggetrokken Michel, drijft dat de vrouwen uit elkaar. Pas tientallen jaren later ontmoeten ze elkaar opnieuw. Vinden ze elkaar terug, of is er te veel veranderd?

Colombe is het verhaal van drie mensen in het diepe zuiden van Frankrijk, in de negentiende eeuw. Michel, Colombe en Amparo vertellen hoe hun levens met elkaar vervlochten en weer ontrafeld raken.

In deze historische roman vertellen achtereenvolgens Michel (1838-1890), Colombe (1890-1895), Amparo (1895) en tenslotte opnieuw Colombe (1924) in hun eigen woorden wat hen echt bezighoudt tijdens deze periodes van hun leven.
Ze vertellen over hun gevoelens, wat van hen verlangd wordt en wat ze  zelf verwachten van het leven.

“Toen Colombe na twee weken naar het dorp kwam, was ik niet voorbereid op wat ik te zien kreeg. Ze had een lelijke wond in haar gezicht en ze miste een paar tanden. Ze zei dat ze gevallen was, dat ze over de losgekomen zoom van haar rok gestruikeld was. Ik kon haar verhaal met moeite geloven.
Het moest Michel geweest zijn. Zijn vader en zijn broers hadden erom bekend gestaan dat ze losse handen hadden.”

De auteur weet de sfeer van de tijd waarin het verhaal zich afspeelt goed neer te zetten. Ook de omgeving is levensecht beschreven; het feit dat de auteur in een Zuid-Frans bergdorp woont heeft hier aan bijgedragen vermoed ik.

Achter in het boek staat een fijn overzicht van de personages die in dit boek voorkomen; dat vereenvoudigt de kijk op hun onderlinge verhoudingen.

Ik heb werkelijk genoten van dit verhaal; ik sloot de hoofdpersonen stuk voor stuk in mijn hart. 
Het laatste deel van het boek laat zien dat liefde geen tijd kent, en dat je nooit zeker weet hoe iets zal gaan lopen in het leven.



De auteur:

Christine Van den Hove publiceerde korte verhalen en gedichten in o.m. De Brakke Hond, Wel, Den Hopsack en Verzin en werd op het schrijversplatform Azertyfactor getipt door Luuk, Gruwez, Martijn Lindeboom, Patricia De Landtsheer en Vitalski.

Ze woont en werkt in een Zuid-Frans bergdorp. Ze schrijft romans, korte verhalen, gedichten, blogs en blovels.

Lees meer over Colombe, over het leven van Christine in een Frans bergdorp en over schrijven, op haar blogs: 

Colombe koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: Colombe
Auteur: Christine Van den Hove
Genre: roman, historische roman
Uitgave: paperback met flappen, 232 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij Kartonnen Dozen, november 2019
ISBN: 9789490952297
NUR: 301



Met dank aan Uitgeverij Epo voor het toezenden van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.