vrijdag 6 augustus 2021

Ik las: 'Bonuskind' geschreven door Saskia Noort

 


Bonuskind

In Bonuskind wordt op een ochtend de vijftienjarige Lies wakker met het gevoel dat haar moeder iets is overkomen. Haar bed is niet beslapen en ze heeft haar mobiele telefoon thuis laten liggen. De vierentwintig uur die volgen ontvangt Lies geen enkel teken van leven. Haar vader en zijn nieuwe vriendin Laura schakelen de politie in, ze geloven dat het te maken heeft met haar mentale toestand: ze zou de scheiding nooit te boven zijn gekomen en heeft daarom besloten te verdwijnen. Of erger. 
Lies weet echter zeker dat ze dat nooit zou doen en gaat zelf op onderzoek uit. Met alle gevolgen van dien.

Mijn leeservaring:

Wow! Wat een sterke thriller is dit. 
Het moment waarop je begint te lezen is heel belangrijk; hou er rekening mee dat je niet meer kunt stoppen! 
Je wilt meteen op zoek naar Jet, de moeder van Lies.

De allereerste woorden zeggen al veel; maar pas op het eind van het verhaal zul je weten hoeveel ze zeggen…

“Mama is dood. Het is de eerste gedachte als ik mijn ogen opdoe. Wat heb ik gedroomd? Ik herinner me alleen nog flarden. Ergens is ons oude huis sloeg een deur dicht. Pap was er nog. Sissend gefluister, zoals ze deden de laatste maanden. Een auto, gierende banden. Was het wel een droom?”

In een ander lettertype lees je de verhaallijn van een vrouw. 
Dat is de verhaallijn van Jet op de laatste dagen van haar leven, bovendien lees je mee in een soort dagboek dat ze heeft bijgehouden in een Word-document.
Lies heeft het gevonden tijdens haar zoektocht naar wat er écht met haar moeder is gebeurd.

Wat me opvalt is dat de nog jonge Lies niet als klein meisje neergezet is, maar als een jonge vrouw die noodgedwongen aan het ontdekken is hoe de wereld in elkaar zit. 
Ze praat vaak haar moeder na en dat ‘klinkt’ dan bijzonder volwassen voor de lezer. Als je dat weet, maakt het de toon zeker geloofwaardig.
Lies gaat ook meer voor haar broertje zorgen na hun moeders dood.

“Ik heb de hele nacht wakker gelegen, naast Luuk die ook niet kon slapen.
‘Nu mama dood is, zijn we allemaal een beetje dood,’ zei hij, en zo is het.”

Stabiliteit is ver te zoeken na de scheiding van haar ouders. 
Net zoals veel mensen heeft Lies regelmatig last van blaasontsteking. Soms leidt de pijn af van de rest van haar leven.

“Twee dagen later werd ik wakker in een ziekenhuisbed, met pap en mama naast me. Het was mijn laatste gelukkige moment.”

In 'Bonuskind' lees je veel over seks, maar dat is geen probleem omdat het een groot onderdeel van het verhaal is. 
Lies ontdekt dingen in het seksleven van haar ouders waar ze helemaal niet blij mee is.

De hoofdstukken zijn niet te lang en de personages zijn goed beschreven, waardoor je een hekel kunt krijgen aan de een, een ander goed door elkaar wilt schudden en weer een ander personage wilt helpen.

Wat in ‘Bonuskind’ goed naar voren komt is dat scheiden niet alleen maar iets is tussen twee mensen, maar dat het hele gezin geraakt is door deze gebeurtenis. De manier waarop de ouders na de scheiding met elkaar omgaan is zeker niet onbelangrijk.

Het lied ‘Roller Coaster’ van Danny Vera komt ook nog ter sprake. Het leven van Jet was een ware roller coaster!

Ik heb werkelijk genoten van ‘Bonuskind’. 
Behalve dat het een heerlijke thriller is, ligt er ook een waarschuwing in voor datingsites. Je weet vaak niet wie de ander is. Het lijkt soms de perfecte partner, maar je weet het niet zeker...



De auteur:

Saskia Noort (1967) is schrijfster en columniste. Van haar boeken werden ruim 3 miljoen exemplaren verkocht. Haar werk werd in vijftien talen vertaald en werd bewerkt voor televisie, film en theater. 
Ook haar laatste thriller, Huidpijn, werd lovend ontvangen en was met meer dan 200.000 exemplaren een van de best verkochte boeken van 2016. 
Bonuskind is haar achtste thriller.



Bonuskind koopt u bij uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: Bonuskind
Auteur: Saskia Noort
Genre: literaire thriller
Uitgave: paperback, 272 pagina’s 
Uitgever: The House of Books, juli 2020
ISBN: 9789044351040
ISBN: 9789044351057 (eBook)
NUR: 305


Met dank aan The House of Books voor het toezenden van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.