maandag 4 mei 2015

Ik las: 'Dertig dagen' van Annelies Verbeke

Dertig dagen

Inhoudsbeschrijving
Alphonse is met zijn geliefde Kat verhuisd naar de Vlaamse Westhoek. Ver weg van het drukke Brussel en het wisselvallige muzikantenbestaan is hij gelukkig met zijn eenmansklusjesbedrijf. Zijn klanten zijn lovend over zijn werk, en nog meer onder de indruk van hemzelf. Ze stellen zich open voor hem en hebben behoefte aan zijn adviezen. Maar Alphonse wil geen Jezus zijn, geen goeroe worden. Hij helpt omdat hij dat kan.

Ik las deze roman en dit is mijn mening:

Op de cover staat een quote van David Van Reybrouck;
'Dit boek is een dialoog met onze grillige, taaie tijd. Lees het traag. Leg het weg. Lees het weer.'
Dat is wat ik gedaan heb.
Allereerst ben ik gaan lezen over de Vlaamse Westhoek, deze streek was mij niet bekend in de zin van; ik ben er geweest en ken de streek en de mensen.

Dit boek heeft 30 hoofdstukken. Het begint met nummer 30 en telt af naar 1. Zo gaat het ook met het geluk van Alphonse.
Het verhaal gaat over het leven met al zijn valkuilen, soms lijkt het prachtig maar liggen de problemen op de loer. Alphonse lijkt daar boven te staan en is zijn omgeving tot steun in hun leed. Hij groeit in zijn welbehagen hoe meer hij mensen bij kan staan in hun onvermogen om te kunnen genieten van het leven.

Hoe ver kun je gaan in goedheid? In onzelfzuchtigheid?

Je zou denken dat het een zwaar boek is door alle leed en discriminatie, maar Annelies Verbeke heeft een heel goede balans gevonden door haar luchtige schrijfstijl te vermengen met zware onderwerpen.
Ik heb het graag gelezen en opnieuw gelezen. Er spreekt zowel neerslachtigheid als optimisme uit. Dat optimisme heeft naar mijn mening de overhand. Het blijft aanwezig tot het laatst.
'Hij kan nog een paar dingen denken en het eerste wat hij denkt is dat hij zich zo lang mogelijk aan die gedachte vast moet houden. Ze willen met je vechten omdat ze niet weten hoe ze met je moeten dansen, denkt hij zo hard hij kan.'
Ik waardeer deze roman met 4,5/5 sterren.

Met dank aan Miekes Leesclub via NCRV-gids voor het recensie-exemplaar.

Bestel dit boek via uw lokale boekhandel of via:

Over de auteur:
Annelies Verbeke (België, 1976) debuteerde met de internationale bestseller Slaap! (2003). Haar werk verschijnt in 22 landen. Naast haar romans en verhalen schrijft ze scenario’s en teksten voor theater. Eerder verschenen van Verbeke bij De Geus Reus, Groener gras, Wakker, Vissen redden en Veronderstellingen. Met Sanneke van Hassel stelde ze de bloemlezing Naar de stad samen. www.anneliesverbeke.be
(info: De Geus)

Boekgegevens:
Titel: Dertig dagen
Auteur: Annelies Verbeke
Genre: literaire roman, novelle
Uitgave: gebonden met stofomslag, 320 blz.
Uitgever: De Geus, 26 februari 2015
ISBN: 978 90 44533 54 5
Ook als E-book verkrijgbaar

4 opmerkingen:

  1. Wat weet jij het toch altijd weer compact en concreet in een paar rake zinnen te verwoorden! En ik ben het helemaal met jou eens. Dertig dagen is de moeite van het lezen zeker waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zit hier met rode oortjes :-) Dank je voor deze reactie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het boek staat al hoog op mijn lijst. Door je mooie recensie heb ik er nog meer zin in het te lezen, Mieke!

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.