dinsdag 28 februari 2017

Baantjer 80: 'De Cock en de moord op maat'. Een nieuwe De Cock door Peter Römer



De Cock en de moord op maat

Boekgegevens:
Titel: De Cock en de moord op maat
Auteur: Peter Römer
Serie: De Cock – Baantjer
Genre: detective
Uitgave: paperback, 160 pagina's
Uitgever: Uitgeverij De Fontein, 14 februari 2017
ISBN: 978 90 26138 49 2
ISBN: 978 90 26138 50 8 (eBook)
NUR: 331

Terwijl er een waterig voorjaarszonnetje op het Museumplein in Amsterdam schijnt, wordt tijdens een blinde auditie in Het Concertgebouw celliste Julia de Ruyter vermoord. Zij is de dochter van een van de beroemdste dirigenten van de vorige eeuw. De Cock ontdekt al snel dat Julia een rustig leven leidde, dat in het teken van de muziek stond. 

Niet lang daarna wordt advocaat Richard Trenité vermoord aangetroffen. Zijn dood lijkt aanvankelijk niets te maken te hebben met die van de celliste. Maar als er een bladzijde uit een dagboek op de plaats delict wordt gevonden, weet De Cock dat er een link moet zijn. Bij Julia troffen ze ook een dagboekbladzijde aan... 

Twee moorden, twee dagboekfragmenten, wat is het verband? De Cock staat voor een raadsel, en zijn intuïtie zegt hem dat het niet bij deze moorden blijft...

Mijn mening:
Het was al weer een tijdje geleden dat ik een 'De Cock' gelezen had.
Wie kent Baantjer niet?
Hij schreef de boeken over de Amsterdamse rechercheur De Cock (met cee-oo-cee-kaa) en zijn onvolprezen assistent Dick Vledder. Deze reeks wordt nu voortgezet door Peter Römer en ik was benieuwd of het nog net zo lekker lezen was.
Meteen al op de eerste bladzijde was het alsof ik thuis kwam. Het scheelt natuurlijk ook dat er een tv-serie is gemaakt met deze personages in de hoofdrol. Daar heb ik vaak naar gekeken. Het voelde meteen heel vertrouwd en ik zag het voor mijn ogen gebeuren.
Maar nu terug naar het boek 'De Cock en de moord op maat'.

De eerste regels zorgen er voor dat je weet hoe De Cock er uit ziet, hoe de relatie tussen hem en Vledder is en waar ze werken. Dat is zo goed gedaan, genoeg om al meteen een heel warm gevoel te krijgen. Het voelt goed tussen die twee:
'Met zijn ogen gesloten, zijn lippen getuit en zijn handen devoot gevouwen voor zijn borst leunde rechercheur De Cock achterover in zijn stoel in de grote rechercekamer van het oude politiebureau aan de Warmoesstraat. Schuin tegenover hem zat Vledder, zijn onvolprezen assistent, die hem nauwgezet in de gaten hield. Dit was de karakteristieke houding van zijn oude leermeester als hij diep in gedachten bezig was met een moordzaak die hoognodig moest worden afgerond.'
Hoe belangrijk deze goede verstandhouding is zal later nog blijken in deze detective. 

Een bijzonder leuk extraatje bij dit 80ste deel is een stadskaart van Amsterdam waarop alle moordlocaties per deel aangegeven staan. Voor mezelf heb ik hierop aangekruist welke delen ik gelezen heb. 
En er is nog plaats voor een heleboel nieuwe locaties...

De dialogen in dit verhaal zijn vloeiend en in een eenvoudig taalgebruik, waardoor het een heel toegankelijk boek is geworden, helemaal in de trant van Baantjer.
Ik ervoer het als ware ontspanning om te lezen in deze gemoedelijke detective, het is geen thriller maar een verhaal vol humor, veel warmte en toch ook de nodige spanning. Precies zoals ik het graag zie wanneer ik aan de verhalen met De Cock als hoofdpersoon denk.

'De Cock en de moord op maat' heeft er voor gezorgd dat ik zeker nog vaker een verhaal van Peter Römer over De Cock zal lezen. 

De auteur:
(foto:Jurriaan Hoefsmit)

A.C. Baantjer is onsterfelijk geworden met zijn ‘De Cock’-reeks. 
Peter Römer (Amsterdam, 1952) is auteur en acteur. Nadat de ‘De Cock’-reeks werd voortgezet met vijf door hem geschreven delen naar de scenario’s van de tv-serie Baantjer, vervolgt hij nu de reeks met nieuw geschreven boeken. Peter Römer schrijft geheel in de geest van Appie Baantjer, en zijn ‘De Cock’jes’ worden geprezen om de authentieke verhaallijnen en dialogen.

Peter Römer begon zijn carrière als acteur voor toneel en televisie. Daarnaast werkte hij jarenlang als televisieproducent, scenarioschrijver en regisseur. In 2012 verscheen van zijn hand Chantage, de eerste moordroman met rechercheur Hanna Vermeer. Chantage werd genomineerd voor de Schaduwprijs /Gouden Strop. Zijn tweede moordroman was Bedrog en in 2015 verscheen Supernova.

De Cock en de moord op maat koopt u bij uw boekhandel of


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.