dinsdag 7 januari 2020

Ik las: 'Blauwe Bonen', geschreven door Terrence Lauerhohn



Blauwe Bonen

Aan mijn ontreddering

Men zegt over mij dat ik een monster onder mensen ben... Genade, het woord ken ik, de betekenis eveneens, en verschillende synoniemen. Daar houdt het op, voor mij is het verder een onbelangrijk woord. Ik ben doof voor de schreeuwers in mij. Zoek in mij, maar ik beloof u een hopeloze speurtocht naar menselijkheid. Weeg mij en mijn loden hart zal u verpletteren. Verander mij, het zal uw laatste daad zijn. Ik heb mijn leven lief zoals het is, donker en eenzaam.

(De Crooner)

Daer gy in "t geraes en gedonder van "t geschut moet staen, dat u de blauwe bonen om de ooren vliegen.
(Desiderius Erasmus)

"Een intrigerend en meeslepend verhaal over een wereld die we zelden zien."
(auteur Anthonie Holslag)
(bron info: achterflap)

Mijn mening: 

Meteen al in de proloog maak je kennis met het werk van de hoofdpersoon en zijn ervaringen tijdens het uitoefenen van zijn werk. Lees en huiver!

In de hoofdstukken daarna stelt De Crooner zich aan de lezer voor en komt werkelijk tot leven. Hij is geen fictief figuur meer, maar is een mens van vlees en bloed geworden. De Crooner beschrijft voor in het boek ook hoe hij geworden is tot wat hij is: de dood.

"Als ik bij iemand aanklop is het altijd iemand anders die wil dat ik aanklop. een gerechtvaardigde engel der wrake ben ik echter net zo min als een psychopaat. Ik ben eenvoudigweg de dood, een uiterst menselijke gedaante ervan, en  sterven is een onlosmakelijk onderdeel van het leven, benodigd om het te vervolmaken."

Nu wordt door De Prikker op hem gejaagd in opdracht van Stolten, de grote baas waarvoor niemand een bijnaam durft te verzinnen uit angst voor de gevolgen. De Crooner weet niet hoe De Prikker er uit ziet maar is wel bekend met de resultaten van zijn werk en is hiervan onder de indruk. Hij weet dat hij enorm op moet passen.

Als lezer zie je hoe eenzaam De Crooner moet zijn en door het veranderen van zijn gevoelswereld kun je toch een beetje meeleven met deze duistere persoon,

De kennis van de auteur van geschiedenis en mythologie levert geweldige beschrijvingen van gebeurtenissen op.

"De gedaante van de boerin schemert door de walm heen...
...Boudica op oudere leeftijd. Maar deze bejaarde is even onverzettelijk op haar ijzeren ros, als de echte legendarische Keltische koningin was op een rijdier van vlees en bloed...
...Leviathan sleept een verre neef achter zich aan. Het is een getande gruwel. Hij hakt, schuurt, snijdt met malende spiesen."

Het verrassende einde van dit gruwelijk goed sinister verhaal is de kers op de taart! Ik heb het heel graag gelezen en waardeer het met 4,5/5*.


Eerder las ik van Terrence Lauerhohn:

De auteur:

Terrence Lauerhohn is geboren in 1960 en lag toen in een Brabantse wieg te 
's-Hertogenbosch. Tegenwoordig woont hij in Rilland (Zeeland). Pas op 51-jarige leeftijd is hij gaan schrijven. Met zijn donkere pen weet hij thriller- en horrorliefhebbers tot op de laatste punt geboeid te houden.

Blauwe Bonen koopt u bij uw lokale boekhandel of bij

Boekgegevens:
Titel: Blauwe Bonen
Auteur: Terrence Lauerhohn
Genre: thriller
Uitgave: paperback, 195 pagina's
Uitgever: Ambilicious, 30 november 2019
ISBN: 978 94 92551 81 8
NUR: 332


Met dank voor het toezenden van een recensie-exemplaar voor mijn deelname aan de blogtour van Blauwe Bonen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.