vrijdag 14 februari 2020

Ik las: 'De oorkonde' geschreven door Hélène Wagener

Wie wil zakenvrouw Blanche Defuis ruïneren?


De oorkonde

Het woord ‘dood’ dringt langzaam door in mijn bewustzijn.
Het wroet zich in mijn wezen en laat zien wie ik ben.
Zelfreflectie spiegelt de waarheid, ik ben een moordenares!

De verhuizing van Amsterdam naar het Zeeuwse Zeelenburgh is voor niets geweest!
Blanche is niet alleen gevlucht voor een psychopaat, maar ook voor haar eigen verleden.
Zij ontdekt dat haar kersverse echtgenoot Tom via sms’jes, Messenger en Skype communiceert met alias Moontje.
Gaat hij alleen digitaal vreemd?
Wanneer Blanche een filmpje opent in een WhatsApp-bericht, wordt alles duidelijk.
Haar aartsvijand heeft haar gevonden en maakt alles kapot wat Blanche liefheeft.
(bron info: achterflap)

Bekijk hier de trailer!

Mijn mening:

De auteur weet zonder meer de aandacht van de lezer gevangen te houden. Het boek leest lekker, er staan geen moeilijke woorden in en de liefde van de auteur voor Zeeuws-Vlaanderen is duidelijk in De oorkonde.
Soms lees je een soort van uitdrukking die niet helemaal klopt, maar dat neemt niet weg dat ik De oorkonde graag heb gelezen.

Cursief gedrukt lees je steeds over de gedachten van een voorlopig nog onbekend personage. Al op de eerste bladzijden weet hij de spanning op te voeren door zijn akelige manier van denken:
“Zestien jaar heb ik hierop gewacht. Mijn plan is tot in de details uitgewerkt. Iedere dag visualiseer ik het komende resultaat.”

Hierna lees je in elf hoofdstukken hoe in een tijdspanne van tien dagen een  psychopaat aan het werk gaat om zijn plan uit te voeren. 
De personages zijn vrij duidelijk uitgewerkt, met name de hoofdpersoon Blanche is een mens van vlees en bloed geworden. Ze springt vaak van de hak op de tak, maar dat past helemaal bij haar.
Soms zorgt ze zelfs voor gevoelens van afschuw bij de lezer. Slaat Blanche nu zelf door vraag je jezelf af?

“Iedereen is ermee geholpen als hij zijn laatste adem uitblaast. Ik moet hem om zeep helpen! Mijn verborgen verleden is meer waard dan zijn miserabele leven. Want hoeveel slachtoffers zou hij nog kunnen gaan maken in zijn resterende jaren?”

Het einde is niet helemaal onvoorspelbaar maar De oorkonde is een prettige thriller die zich afspeelt in Zeeuws-Vlaanderen. Ik voelde me meteen thuis tijdens het lezen.


De auteur:

Hélène Wagener (1969, Tilburg) is werkzaam in de wijkverpleging, journalistiek en doet de redactie voor het Reeshofjournaal.
Ze is getrouwd en moeder van drie dochters en twee stiefkinderen.

Hélène: ‘Ik heb altijd een druk leven gehad. Momenteel ben ik herstellende van een zware nekoperatie. Ik ben de neurochirurg dankbaar dat hij een verlamming wist te voorkomen. De afgelopen maanden heb ik veel levenslessen geleerd. Ik pluk de dag en geniet intens van alle mooie momenten.
Verder ben ik dol op lezen, het maken van bos- of strandwandelingen, Zeeuws-Vlaanderen, Amsterdam en het zorgen voor! Want ook verplegen is een passie.
Het creëren van een spannend verhaal kost mij weinig moeite, ik ga er geheel in op!’

Onder het pseudoniem Hélène Rietman publiceerde zij in diverse genres, overwegend bij de Tilburgse uitgever Multi Media.

De oorkonde koopt u bij uw lokale boekhandel of bij

Boekgegevens:
Titel: De oorkonde
Auteur: Hélène Wagener
Genre: suspense
Uitgave: paperback, 178 pagina’s 
Uitgever: Uitgeverij Kramat, juni 2018
ISBN: 9789462420878
NUR: 305


Met dank aan de auteur voor het toezenden van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.