zaterdag 1 februari 2020

Ik las: 'Winterberg', geschreven door Kiki van Dijk

Een skiweekend dat alles zal veranderen


Winterberg

Een wit droomlandschap verbergt een donkere geschiedenis.

Drie vriendinnen laten hun gezin een weekendje achter om samen te gaan skiën in Winterberg. Rose kent de plek op haar duimpje, ze heeft er als jonge astmapatiënt regelmatig gekuurd. 
Het oude familiehotel is niets veranderd en voelt meteen vertrouwd gezellig. Vooral wanneer de sportjournalisten die een skischanswedstrijd verslaan in de bar aanschuiven. 
Gedurende de nacht sneeuwt het dorp volledig in en verdwijnt Rose.

Journalist Frank stuit op een groot geheim dat de geschiedenis van Rose's familie en van Winterberg voorgoed zal veranderen. 
Kan hij ook op tijd achterhalen wat er met Rose is gebeurd?

Spanning tussen personages, een mysterie, een opbloeiende liefde, een moord… deze nieuwe winterse Kiki heeft het allemaal.

Meer dan 100.000 exemplaren van Kiki van Dijk verkocht!
(bron info: Xander Uitgevers)

Mijn mening:

Ik kan hier heel kort over zijn: het boek leest als een trein! In een mum van tijd had ik de laatste woorden gelezen en deze gaven mij een voldaan gevoel.

De personages zijn sterk neergezet, maar vooral Frank en Roos springen er uit. Het verhaal wordt verteld vanuit hun perspectief. Lekker korte hoofdstukken met als titel de naam uit wiens perspectief verteld wordt.
Je voelt deze hoofdpersonen groeien; zowel in het verhaal als in hun levens. Prachtig om te lezen!

De proloog zorgt voor een spannend begin wanneer het lichaam van een vrouw wordt gevonden. Lange tijd is het in het verhaal niet duidelijk van wie het lichaam is. Je wordt een beetje op het verkeerde been gezet en dat vind ik een groot pluspunt in dit verhaal.

De andere personages spelen toch een onverwacht grote rol in dit verhaal en dat houdt de boel spannend; je weet niet welke kant het in zal gaan.
Ze worden ook steeds menselijker in hun gedragingen.

"Twee vreemden, in een bijna lege eetzaal, verbonden door verdriet. Voor het eerst voelde het verlies niet fysiek pijnlijk."

Zoals ik al eerder aangegeven heb is de plot onvoorstelbaar; dit had ik niet kunnen bedenken.
Het grote geheim is nog groter en ook menselijker dan ik gedacht had. Het verleden speelt op en doet zich onverwachts gelden.

"Een gewond dier is gevaarlijk"
"Een ouder vol zelfhaat kan een kind geestelijk kapotmaken."

'Winterberg' is een aanrader.


De auteur:

Kiki van Dijk (pseudoniem sinds 2014) is in Utrecht (1968) geboren en heeft na haar Leidse studie Internationale Betrekkingen op verschillende plekken in de wereld gewoond. 
Ze schrijft thrillers die zich op bekende zomer- en winterbestemmingen afspelen, waaronder Bali, Nice en Lech.

Eerder las ik van Kiki van Dijk: Zeevlam.

Winterberg reserveert u bij uw lokale boekhandel of bij:
AKO

Boekgegevens
Titel: Winterberg
Auteur: Kiki van Dijk
Genre: thriller & misdaad
Uitgave: paperback, 288 pagina's
Uitgever: Xander Uitgevers, 20 november 2019
ISBN: 978 94 01611 65 7
ISBN: 978 94 01611 73 2 (eBook)
NUR: 332


Met dank aan Xander Uitgevers voor het toezenden van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.