vrijdag 15 december 2023

Ik las: 'De verloren dromen van Valeria' geschreven door Aline van Wijnen

 Door het lot komt Valeria voor een onmogelijke keuze te staan, maar welk pad is juist?


De verloren dromen van Valeria


Een ontroerend liefdesverhaal tegen de achtergrond van de Russische revolutie en de nasleep daarvan.

De verloren dromen van Valeria is een historische roman van Aline van Wijnen. Het verhaal speelt zich af in Petrograd, Rusland in de jaren 1914-1920 en in het Amsterdam van 2019. 

De verhaallijn van Valeria Vygotski, een jonge gravin die verliefd is op vorst Vladimir Zabolotski en de verhaallijn van Tara worden afgewisseld en het is steeds duidelijk over wie je leest. 

De twee Russische personages zijn van verschillende sociale klassen maar hun liefde is wederzijds. Helaas is in 1914 een wereldoorlog begonnen en de jonge vorst Vladimir is dienstplichtig en hij moet naar het front. Hierdoor kunnen ze zich niet verloven. Zowel Valeria en Vladimir denken dat zijn afwezigheid maar van korte duur zal zijn maar geen van beide had kunnen weten dat na de oorlogstijd ook nog een communistische revolutie zou volgen die alles in het land zou veranderen. 
De bolsjewieken, opgericht door Lenin, hebben de Russische adel als maatschappelijke klasse bijna helemaal uitgeroeid.
Valeria en Vladimir blijven schrijven maar na verloop van tijd worden Valeria’s brieven helaas niet meer beantwoord en ook van Valeria en haar familie is geen spoor meer te vinden.

“In een opwelling reikte hij naar zijn nachtkastje en haalde Valeria’s zilveren doosje uit de la. Het was intussen donker uitgeslagen en een deuk aan de zijkant herinnerde hem aan zijn laatste nacht als officier. Zijn laatste nacht als vorst. Zijn laatste nacht als tegenstander van de bolsjewieken. Het doosje was een symbool van zijn verleden, maar boven alles was het hét symbool voor zijn liefde voor Valeria, hun liefde.”

Tara is een journaliste die niet tevreden is met haar leven. Ondanks haar goede opleiding doet ze toch soms dingen waarvan ze zelf ook denkt dat ze niet slim zijn, zoals in een relatie blijven hangen met de getrouwde hoofdredacteur Xavier. Steeds vaker denkt ze aan haar oma die altijd alles begreep. Een half woord van Tara was voor haar al genoeg. Wanneer haar oma komt te overlijden heeft Tara naar haar gevoel helemaal niemand meer. Haar vader is overleden en haar moeder woont in het buitenland met haar nieuwe gezin.

Wanneer Tara van Xavier vip-kaarten krijgt om de nieuwe tentoonstelling in de Hermitage over de juwelen aan het Russische hof samen te bezoeken en daar een stuk over te schrijven, is ze in de zevende hemel. Maar zoals gewoonlijk moet Xavier afhaken en besluit Tara alleen te gaan. De laatste keer dat ze daar was, was ze samen met haar oma. Tara ziet tijdens haar bezoek aan de Hermitage in een vitrine een paarse baljurk en leest deze tekst:

“Deze baljapon werd gedragen door gravin Valeria Vygotski tijdens het bal bij de Sjeremetevs in 1914.”

Tara wil graag meer te weten komen over deze gravin Valeria en gaat voor haar onderzoek naar haar moeder die in Sint-Petersburg woont. Wie was deze vrouw vraagt ze zich af en wat is er later van haar geworden? Het begin van haar zoektocht is gemaakt…

“Met de telefoon nog in mijn hand stap ik over de zonnestraal die me door de woonkamer naar het raam leidt. Ik schuif het gordijn opzij en staar naar buiten, naar de blauwe lucht, de iepen in het parkje verderop, waar ik als klein meisje aan de hand van mijn moeder heb gelopen, waardoorheen ik later ontelbare keren uit school naar huis, naar mijn oma ben gesneld. Zo lang geleden en tegelijkertijd alsof het gisteren was. Wat zou ik graag voor een dag weer dat meisje willen zijn, zorgeloos en geliefd, met een toekomst voor zich uitgespreid, met alle fouten die nog gemaakt moeten worden en alle doelen die nog moeten worden bereikt. Een kind zonder dromen, levend in het nu, genietend van elke dag.”

Ik vond De verloren dromen van Valeria een prachtig boek. Aline van Wijnen heeft een heerlijke schrijfstijl; het verhaal is met gevoel geschreven waardoor je het niet los kunt laten. Alle personages zijn goed uitgewerkt. Ik heb me vanaf het begin van het verhaal kunnen inleven in Valeria en heb haar lot met spanning gevolgd. 
De beide verhaallijnen komen steeds dichter bij elkaar tijdens het lezen.

Ik vond het vooral interessant om het verhaal te lezen tegen de achtergrond van de Russische revolutie. Deze gebeurtenissen hebben een grote impact op het leven van Valeria en Vladimir en het was fascinerend om te zien hoe zij hiermee omgingen. 

De verloren dromen van Valeria is een mooi en ontroerend verhaal over liefde, verlies, hoop en doorzettingsvermogen. Het is een verhaal dat je niet snel zult vergeten.

INKIJKEXEMPLAAR


De auteur:

Aline van Wijnen debuteerde in 2016 met de roman Halsoverkop nadat ze een schrijfwedstrijd had gewonnen. Haar tweede boek was het goed ontvangen Liefde met gebruiksaanwijzing. Bestemming geluk was haar derde feelgoodroman. 
Van haar eerste historische roman Het geheime kistje van Elle, dat deels gebaseerd is op een waargebeurd verhaal, werden ruim 11.000 exemplaren verkocht en het kreeg de Valentijnprijs 2021. Naast het schrijven werkt ze als administratief medewerker bij een bedrijf in luxeartikelen. Aline woont in Almere met haar man.
 
Eerder las ik van Aline van Wijnen

De verloren dromen van Valeria koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: De verloren dromen van Valeria
Auteur: Aline van Wijnen
Genre: literaire historische roman
Uitgave: paperback, 400 pagina’s
Uitgever: Boekerij, februari 2023
ISBN: 9789022595794
ISBN: 9789402319088 (eBook)
NUR: 301


Met dank aan Boekerij voor het toezenden van een recensie-exemplaar
(bron info: Boekerij)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.