zaterdag 16 december 2023

Ik las: 'Sproet' geschreven door Isabel De Clercq

 Alledaagsheid verheven tot schoonheid


Sproet

Sproet is opgedragen aan de Marraine (grootmoeder) van de auteur.
Voor in het boek lees je in ‘Liefste Marraine’:

“Ik weet niet waar je bent. Maar doet dat ertoe?
Dit boek is aan jou opgedragen.
Eerst en vooral omdat je me leerde walsen.
1-2-3, 1-2-3, 1-2-3. Weet je het nog?…
...Dat woorden kadans zouden geven aan mijn leven, het begon bij jou, door jou.”

Sproet van Isabel De Clercq is een bundel met korte verhalen over alledaagse gebeurtenissen. De verhalen zijn realistisch en herkenbaar maar De Clercq weet ze met haar humor en observatievermogen om te toveren tot kleine pareltjes.

De verhalen in Sproet spelen zich af in het dagelijks leven. We volgen mensen in hun relaties, hun werk en hun vrije tijd. De verhalen zijn vaak grappig, maar er zit ook altijd een serieuzere ondertoon. Weemoed, angst en verdriet zijn hier ook aanwezig. De Clercq weet de lezer te raken met haar inlevingsvermogen en haar oog voor detail.

Sproet is een bundel met korte verhalen die je niet snel zult vergeten. De verhalen zijn vaak grappig, steeds ontroerend en herkenbaar. De Clercq is een talentvolle schrijfster met een scherp oog voor detail. Sproet is een aanrader voor iedereen die houdt van goed geschreven en onderhoudende korte verhalen.

“Liefde maakt niet blind. Integendeel. Ze intensifieert kleuren. De zomer van 1996 was voor haar felrood, Grieks blauw en daturagroen.
Felrood want de moeder van de man die haar hart gestolen had, zette elke dag vlezige aardbeien op tafel. Aardbeien die – in tegenstelling tot bij haar thuis – vergezeld werden van een overdaad aan suiker en hevig opgeklopte room.
Dat opkloppen gebeurde met een keukenrobot die in haar ogen Amerikaanse allures had.
Misschien fantaseerde ze dat erbij, dat van die American touch, maar haar blik was gekleurd door zijn verhalen.”

Sproet lezen is zoals naar goede muziek luisteren: soms levendig, dan weer langzaam, gevolgd door een kleine pauze die daar ook nodig blijkt te zijn om te komen tot een prachtig naspel. 
Ook dit heeft haar Marraine waarschijnlijk in de hand gewerkt...

Ik heb Sproet niet in een keer gelezen, maar steeds weer een of twee stukken uit een hoofdstuk en soms dat stuk nog een keer teruggelezen; dit was voor mij de beste manier en hierdoor ik kan zeggen: “Ik heb Sproet graag gelezen”.



De auteur:

Isabel De Clercq (1968) studeerde Romaanse Filologie. Na een carrière aan het Universitair Centrum voor Talenonderwijs van de UGent en bij Wolters Kluwer België, is ze nu keynote speaker en consultant. Ze adviseert bedrijven bij hun zoektocht naar duurzaam werk en verspreidt haar kennis met boeken, blogs en podcasts. 

Sproet schaft u als volgt aan:
gelieve te mailen naar isabel.declercq@connectsharelead.com of te bellen 0477872469 (Belgie) - want 'Sproet' is enkel nog te verkrijgen via Isabel De Clercq.

Boekgegevens:

Titel: Sproet
Auteur: Isabel De Clercq
Genre: korte verhalen
Uitgave: hardcover met omslag, 160 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij Ertsberg, december 2022
ISBN: 9789464369861
NUR: 402, 740


Met dank aan Uitgeverij Ertsberg voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Uitgeverij Ertsberg)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.