vrijdag 11 december 2020

Ik las: 'Wat de zee vertelt' geschreven door Julia Drake

 Een scheepswrak, een bijzondere familiegeschiedenis en een stormachtige zoektocht



Wat de zee vertelt

De leden van de familie Larkin zijn niet alleen enorme geluksvogels, ze zijn bovenal dóórzetters. Of tenminste, dat is wat de lange, grappige en muzikale Violet en haar briljante, gevoelige broertje Sam altijd verteld werd. Toen het schip Lyric bij de kust van Maine zonk en alle passagiers verdronken, was hun betovergrootmoeder Fidelia de enige die wist te overleven. Ze zwom naar de kust, werd ter plekke verliefd en stichtte het dorpje Lyric. Rampen lijken de familie echter te achtervolgen. Zo blijft Violet uit de bocht schieten door met de verkeerde mensen te feesten, en tot overmaat van ramp doet Sam op een mooie zomerdag een zelfmoordpoging.

Terwijl Sam behandeld wordt, wordt Violet naar Lyric gestuurd. Wanhopig overweegt ze hoe ze de situatie recht kan zetten, en slechts één oplossing borrelt naar boven: ze moet en zal het scheepswrak vinden waar Sam en zij over fantaseerden toen ze kinderen waren.

De plaatselijke amateurgeschiedkundige Liv Stone schiet haar te hulp bij de jacht naar het wrak. Liv, met haar sprankelende intelligentie en waakzame grijze ogen, ontwaakt iets in Violet wat ze niet eerder heeft gevoeld. 

Of ze de Lyric zullen vinden of niet, de reis die Violet maakt en de inzichten die ze onderweg opdoet, zouden zomaar het begin van haar redding kunnen zijn...
(bron info: achterflap)

Mijn mening:

Violet is een complex meisje, ze is lang, grappig en muzikaal. Maar zo nu en dan vliegt ze een beetje uit de bocht. Haar ouders maken zich ongerust en geven haar vooral veel aandacht. Daar is ze niet altijd even blij mee.
Haar broertje Sam is bijzonder gevoelig en een lief broertje. Wanneer hij een zelfmoordpoging doet, sturen hun ouders Violet naar Lyric; een dorpje dat is gesticht door de voorouders van Violet. Ze hopen dat ze hier tot bezinning zal komen.
In Lyric is ze op een veilige afstand van de goedbedoelde blikken van haar ouders en ze besluit om op zoek te gaan naar hun familiegeschiedenis.
Ondertussen is ze ook op zoek naar zichzelf, maar daar is ze zich niet van bewust.

“Mijn dromerige, onbereikbare leidinggevende vond me een domme trut. En dat vond ik zelf ook. Ik miste Sam en mijn ouders. Dus nee, ik had echt geen zin om te puzzelen, ik had behoefte aan tequila met zout en citroen en een warm lichaam naast me. Ik wilde mezelf vergeten, op de manier waarop ik dat normaal gesproken deed – maar helaas werd er nu iets anders van me verwacht.”

In de loop van het verhaal zie je Violet echt groeien. Ze ontwikkelt zich tot een jonge vrouw die weet wat ze wil en weet dat ze zich niet hoeft te schamen. Het is alsof ze haar hoofd boven het water uit wil laten steken en niet meer bang is om anders te zijn dan alle anderen.

De brieven van Violet aan Sam en andersom zijn mooi om te lezen. De lezer kan op deze manier hun beider groei van dichtbij meemaken.

Het ergens bij willen horen is een belangrijk thema in dit boek.

“Eén puzzelstukje heeft vier verschillende kanten waarmee je het met andere kunt verbinden, niet twee. Als je het als metafoor beschouwt betekent het vier manieren om een klik met anderen te hebben. Zelfs als je een hoekstukje bent, wat statistisch erg zeldzaam is – in de metaforische puzzel ben je dan een verrekte mafkees – pas je nog altijd op minstens twee plekken in het geheel.”

De auteur heeft een prettige schrijfstijl. Humor is zeker aanwezig, maar het gaat vooral om de zoektocht van Violet, een zoektocht waarvan ze in eerste instantie niet wist dat ze daar mee bezig was en die ook pijn doet.
‘Wat de zee vertelt’ is een heerlijke Young Adult die ook thema’s zoals seksualiteit niet schuwt.

Ik heb ‘Wat de zee vertelt’ graag gelezen.



De auteur:

Julia Drake speelde op haar middelbare school meerdere keren de heldin in Shakespeare-stukken en hun verhalen bleven haar voor altijd bij. Ze studeerde Spaans en creatief schrijven en werkt nu als coach voor aspirant-schrijvers en geeft les in creatief schrijven.

Wat de zee vertelt koopt u bij uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: Wat de zee vertelt
Auteur: Julia Drake
Genre: Young Adult
Uitgave: gebonden, 368 pagina's
Uitgever: Moon Young Adult, november 2019
ISBN: 978 90 48847 91 4
ISBN: 978 90 48847 92 1 (eBook)
NUR: 285
Originele titel: The Last True Poets of the Sea
Vertaald door: Maren Mostert


Met dank aan Moon Young Adult voor het toezenden van een recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.