dinsdag 23 januari 2024

Ik las: 'De vergetene' geschreven door Steven Braekeveldt

 Hoe John Steinbeck en Robert Kappa mijn grootvader redden


De vergetene

Steven Braekeveldt verweeft in zijn debuut De vergetene het magische met het realistische. In een wervelend verhaal over zijn grootvader, John Steinbeck en Robert Kappa, neemt hij je mee over de hele wereld.
De beschreven Robert Kappa in dit verhaal is waarschijnlijk niet de Robert Capa die in het echte leven met John Steinbeck de wereld over reisde, zelfs de naam is anders…
Maar als je begint met lezen weet je: het is literaire fictie wat je in handen hebt.

Je leest over een man die tussen 1901 en 1947 een leven leidt waarin genoeg gebeurt voor wel drie levens; zoveel maakt hij mee.
Via een klein dorp in West-Vlaanderen, reist hij via Canada naar de Verenigde Staten, Spanje en Rusland.

In het voorwoord ‘Mijn grootvader, een waargebeurd verhaal’, vertelt de auteur de reden dat hij besloot dit boek te schrijven over zijn grootvader.
Een uitgebreide inhoudsopgave, waarin je steeds een korte samenvatting krijgt van hetgeen behandeld wordt in dat betreffende hoofdstuk is een bijzondere aanvulling.

“Hoe mijn grootvader de kunst van het doden verfijnde met behulp van kruiden. Hoe hij door New York slenterde en de gebroeders Gissibl leerde kennen. Hoe mijn grootvader Grossteinbeck ontmoette, met wie hij zijn leven lang bevriend zou blijven.”

Je vraagt jezelf af wat waarheid is in dit verhaal. Er heeft inderdaad een Johann Grossteinbeck bestaan, die later John Steinbeck genoemd werd. Deze Steinbeck verbleef samen met Robert Capa in 1947 twee maanden in de Sovjetunie. 

Het boek leest heerlijk; ik heb werkelijk genoten van alle avonturen. 
Of ze werkelijk zo gebeurd zijn, zullen we nooit weten maar dat ontneemt ons niet de kans om mee op reis te gaan door het leven van de hoofdpersoon.




De auteur:

Steven Braekeveldt (1960) is in het dagelijks leven ceo van Ageas Portugal. Maar bovenal is hij een verzamelaar van verhalen, die hij vervolgens in een distilleerkolf en met een beitel bewerkt tot verslavend leesvoer. Hij woont en werkt afwisselend in Portugal en België, al kun je hem ook nu en dan vinden op zijn Zuid-Franse boerderij.

De vergetene koopt u bij (de webwinkel van) uw lokale boekhandel of bij:

Boekgegevens:

Titel: De vergetene
Auteur: Steven Braekeveldt
Genre: literaire fictie
Uitgave: paperback, 320 pagina’s
Uitgever: Uitgeverij Manteau / Standaard Uitgeverij, oktober 2022
ISBN: 9789022339367
ISBN: 9789460416910 (eBook)
NUR: 301


Met dank aan de auteur voor het toezenden van een recensie-exemplaar.
(bron info: Standaard Uitgeverij)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat gerust een reactie achter. Dat waardeer ik. Ik zal zo snel mogelijk op de vraag of opmerking reageren. Bij voorbaat mijn dank.